چکیده:
تحقیق حاضر که در پی ارائه الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دورة راهنمایی تحصیلی است ، از نوع کاربردی و با روش توصیفی انجام شده است . جامعه آماری این تحقیق ، تفکرات و اندیشه های صاحب نظران درباره تربیت شهروندی و برنامه درسی است که در قالب کتب ، اسناد، مقالات ، مجلات ، متون و سایت های اینترنتی در کشور های پیشرو در زمینه تربیت شهروندی مطرح شده و نگارنده با مراجعه به این جامعه آماری نمونه های مرتبط را به صورت عمدی گزینش نموده و با بررسی و تلخیص و نتیجه گیری از آن ها، مبادرت به معرفی مبانی نظری این برنامه درسی و عناصر آن (اهداف ، محتوی ، روش ها، شیوه های سازمان دهی و ارزشیابی ) نموده است . نتایج به دست آمده بدین صورت مطرح شده که اهداف و محتوای برنامه مورد نظر در قالب عملکردی و در بستر فعالیت های اجتماعی و مسئله محور برای شاگردان معرفی شده است . شیوه های سازمان دهی برنامه مذکور از نوع تلفیقی و رویکردهای مرتبط بادر هم تنیدگی مطرح شده است . روش های تدریس مورد استناد واقع شده عبارتند از: روش های تعاملی ، مشارکتی ، حل مسئله ، ایفای نقش و ... روش های ارزشیـابی نیز عمدتا معطوف به روش های اندازه گیری بازده های عاطفی و روانی حرکتی است . در زمینه مبانی فلسفی به فلسفه پراگماتیسم و اگزیستانسیالیسم استناد شده . مبانی روانشناختی ، خصوصیات مربوط به رشد نوجوانی و تئوری های یادگیری اجتماعی و ساختارگرایی مطرح شده اند. در زمینه تئوری های برنامه درسی ، دیدگاه اجتماعی و رویکرد فرعی آن رشد شخصی ، بازسازی اجتماعی و .... مورد استناد واقع شده اند.
خلاصه ماشینی:
"و برخی آزمون های کتبی حیطه شناختی روش ارزشیابی آزمون های عملکردی : آزمون کتبی عملکردی ، واحدهای درسی میان رشته ای رویکردهای الگوی روز تلفیق شده پیشنهادی آزمون شناسایی ، انجام برنامه کامل برای تلفیق عملکرد در موقعیت های تلفیق مهارت ها و فرایندها شبیه سازی شده ، سازماندهی روش تدریس فهرست وارسی ، مقیاس تلفیق مدرسه و فرد تلفیق کل گرا درجه بندی ، واقعه نگاری تلفیق تصادفی نمونه کار و کارپوشه روش تدریس تلفین از طریق تقویت و تمرین برنامه مبتنی بر مسائل مختلف محتوی -تعاملی اهداف -حل مسئله عناصر برنامه درسی و ساختار الگوی ارائه شده -تقسیم شاگردان به گروه های پیشرفت تحصیلی مولفه های شهروندی -فعالیت های تکمیلی -ایفای نقش -تفحص گروهی -یادگیری کنترل خود مبانی و تئوری های برنامه درسی بازسازی اجتماعی دیدگاه متناسب انسانگرایی دیدگاه شهروند با فرد اجتماعی دموکراتیک مبانی روانشناختی دیدگاه رشد نظریه یادگیری نظریه شناختی نظریه ساخت گرایی نوجوانان اجتماعی گانیه مبانی اجتماعی وظایف مربوط به تربیت اجتماعی افراد جریان های اجتماعی صلاحیت های اجتماعی مبانی فلسفی منطبق با برنامه درسی تربیت شهروندی اگزیستانسیالیسم پراگماتیسم مولفه های شهروندی اهداف محتوی نوع درس روش تدریس روش های ارزشیابی ١."