چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مدل رابطه ای بین جو سازمانی ، سبک رهبری ، عدالت سازمانی ادراک شده ، و تعهد سازمانی با انگیزه توفیق طلبی سازمانی بوده است . روش پژوهش همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات در سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠ تشکیل داده است . بدلیل محدویت جامعه آماری ، کلبه آنها به عنوان نمونه ( تعداد ١٠٠ )نفر برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پنج پرسشنامه جو سازمانی جاو لیو(٢٠٠٣)، سبک رهبری باس (٢٠٠١)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (٢٠٠١)، تعهد سازمانی آلن و مایر(١٩٩٠) ، و پرسشنامه توفیق طلبی سازمانی محقق ساخته ، بوده است که روایی آنها به لحاظ محتوا تامین شده و ضریب اعتبار آنها به روش آلفای کرونباخ بترتیب معادل ٠.٠،٨٩.٨٦، ٠.٩٥ ،٠.٨٨، ٠.٩٢ بدست آمده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است . بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد که جو سازمانی همکارانه ، سبک رهبری تحولی ، و عدالت مراوده ای ، بیشترین اثر مستقیم را یر انگیزه توفیق طلبی سازمانی اساتید داشته اند و تعهد سازمانی ، بطور معناداری رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش را میانجی گری کرده است . نتایج مدل معادله ساختاری نشان داد، شاخص GFI برابر با ٠.٩٥ و شاخص AGFI برابر با ٠.٨ ، شاخص RMSEA برابر با ٠.١٢٤، مجذور کا( x) برابر با ٢١٨.٢١ بوده که حاکی از برازندگی مدل تجربی پژوهش می باشد.
خلاصه ماشینی:
"ابزار پژوهش پنج پرسشنامه جو سازمانی جاو لیو(٢٠٠٣)، سبک رهبری باس (٢٠٠١)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (٢٠٠١)، تعهد سازمانی آلن و مایر(١٩٩٠) ، و پرسشنامه توفیق طلبی سازمانی محقق ساخته ، بوده است که روایی آنها به لحاظ محتوا تأمین شده و ضریب اعتبار آنها به روش آلفای کرونباخ بترتیب معادل ٠.
بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد که جو سازمانی همکارانه ، سبک رهبری تحولی ، و عدالت مراوده ای ، بیشترین اثر مستقیم را یر انگیزه توفیق طلبی سازمانی اساتید داشته اند و تعهد سازمانی ، بطور معناداری رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش را میانجی گری کرده است .
٥٩٢ براساس یافته های جدول فوق ، روابط بین عدالت توزیعی ، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای با انگیزه توفیق طلبی سازمانی اساتید ، معنی دار بوده است .
فین ١ و همکاران (٢٠٠٨)، نشان دادند که مدیرانی که از سبک رهبری تحولی استفاده می کنند، عدالت سازمانی ادراک شده نزد کارکنانشان افزایش یافته و در نتیجه احساس توفیق طلبی شغلی در آنها افزایش می یابد.
بالاخره ، نتایج پژوهش نشان داد که تعهد سازمانی ، رابطه بین متغیرهای سه گانه مورد مطالعه (جو سازمانی ، سبک رهبری ، عدالت سازمانی ادراک شده ) را با انگیزه توفیق طلبی سازمانی اساتید، میانجی گری می کند.
پیشنهادات پژوهش بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود، برای تقویت انگیزه توفیق طلبی سازمانی اساتید در مراکز آموزش عالی و دانشگاهها، از سوی مدیران ، تلاش شود که از جو سازمانی همکارانه ، سبک رهبری تحولی ، عدالت مراوده ای ، استفاده شود."