چکیده:
این تحقیق با هدف کلی تعیین تاثیر دانشگاه بر هوش فرهنگی دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه های بسیار بزرگ و جامع دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ٩ انجام پذیرفته است . برای تعیین تاثیر موضوع این نوشتار، از مطالعه طولی استفاده گردید که نتایج آزمون فرضیات نشان داد در میانگین رتبه ، تفاوت معناداری بین رتبه سال اول و سال آخر تحصیل دانشگاه به لحاظ شاخص نهایی هوش فرهنگی مشاهده نمیشود. اما هنگامی که ابعاد مختلف هوش فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت مشخص گردید که همبستگی بین دو متغیر تحصیل در دانشگاه و هوش رفتاری معنادار میباشد. بنابراین بیشترین میزان تاثیر تحصیل در دانشگاه در ابعاد هوش فرهنگی، بر بعد هوش رفتاری بوده است و به این دلیل در بررسی تاثیر دانشگاه بر هوش فرهنگی . ١٠٧ میانگین رتبه ، تفاوت معناداری بین رتبه سال اول و سال آخر تحصیل دانشگاه به لحاظ هوش رفتاری مشاهده میشود. بعد رفتاری هوش فرهنگی، توانایی انجام رفتار کلامی و غیرکلامی مناسب در هنگام برقراری ارتباط با افرادی از فرهنگ های دیگر را منعکس میکند. به عبارتی دیگر تحصیل در دانشگاه توانسته است به دانشجویان بیاموزد که در تعامل با افراد یا گروه هایی با زمینه های فرهنگی متفاوت یا حتی متضاد چگونه میتوان به گونه ای اثر بخش به تعامل پرداخت . بر اساس فرضیه تماس ، در تماس بین فرهنگ ها این افرادند که عامل تماس هستند نه فرهنگ ها، در دانشگاه فرصت ها برای تعامل به دلیل طولانی بودن مدت تماس با افراد از سایر خرده فرهنگ ها بسیار زیاد میباشد. افزایش تماس بین افرادی از گروه های مختلف میتواند منجر به شناخت فزاینده ای از شباهت های بین آنها شود و مقوله بندیهایی را که مردم به کار میبرند تغییر دهد.
خلاصه ماشینی:
"ان جی والی ، ٢٠٠٦ داشتن مهارت و انعطاف در درک فرهنگ و پذیرش بیشتر آن و توانایی در برقراری ارتباط فکری و عاطفی و رفتاری هنگام تعامل با افرادی از فرهنگ های دیگر تامس و انکسون ، ٢٠٠٥ هوش فرهنگی سازه ای است چند بعدی که در برخی از تعریف ها دارای سه بعد شناختی ، انگیزشی و رفتاری است و در برخی دیگر، دارای چهار بعد استراتژی، دانش ، انگیزش و رفتار میباشد از آنجا که استفاده از دیدگاه چهار بعدی هوش فرهنگی عمومیت بیشتری دارد در این تحقیق نیز از همین مدل استفاده گردیده است (توماس و اینکس ، ١٣٨٧؛ بروگمن ، ١٣٨٩).
. 089 ٤-٧-٢- آزمون رابطه تأثیر تحصیل در دانشگاه بر ابعاد هوش فرهنگی (هوش راهبردی ، هوش دانشی ، هوش انگیزشی و هوش رفتاری ) برای بررسی این فرضیه ، پس از به دست آوردن نمره میزان تأثیر دانشگاه از سؤال مربوط به سال تحصیلی دانشجویان و نیز محاسبه امتیاز مربوط به هوش راهبردی ، هوش دانشی ، هوش انگیزشی و هوش رفتاری ، از طریق آزمون Mann-Whitney U همبستگی بین دو متغیر را محاسبه کردیم که با توجه به آزمون مربوط ، مشاهده میشود: - با توجه به سطح معناداری (٠٧٤٦=Sig) میتوان با اطمینان ٩٥% گفت که همبستگی بین دو متغیر تحصیل در دانشگاه و هوش راهبردی معنادار نمیباشد.
همان گونه که ملاحظه میشود بیشترین میزان تأثیر تحصیل در دانشگاه در ابعاد هوش فرهنگی ، بر بعد هوش رفتاری بوده است و به این دلیل در میانگین رتبه ، در آزمون مربوط ، تفاوت معناداری بین رتبه سال اول ( ورود به دانشگاه ) و سال آخر تحصیل دانشگاه به لحاظ هوش رفتاری مشاهده میشود."