چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استفاده از رسانه های خارجی و تغییر گروه مرجع جوانان در بین دانشجویان دختردانشگاه آزاد سلامی واحد ارومیه بوده است . جامعه آماری شامل کل تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه به تعداد ١٢٤٦٦ نفر بود که در این میان ٣٧٦ نفر بر اساس فرمول کوکران بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و جهت نمونه گیری از روش خوشه ای و طبقه ای متناسب با حجم نمونه از بین دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه استفاده شد. ابزار اندازه گیری ازطریق اعتبار صوری و پیش آزمون استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان میدهد، بین میران استفاده از رسانه های خارجی با انگیزه سبک زندگی استفاده کنندگان از رسانه خارجی و تغییر گروه مرجع تفاوت معناداری مشاهده شد، ولی بین ویژگیهای زمینه ای، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و انگیزه های علمی و آموزشی، اخبار، در استفاده از رسانه های خارجی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
The aim of this study is to investigate the relationship between the use of foreign media and the changing of reference group of female students in Islamic Azad university of Uremia. The population of the study is the whole students of Azad university of Uremia (12466) among whom 376 students were selected as sample of the study using Cochran formula. Stratified cluster sampling method was used as a sampling method in the schools of Azad University of Uremia.
The results show that there is a meaningful difference between the use of foreign media and life style of their users and the change of reference group. Also, there was no significant difference between background characteristics, social and economic status, educational incentives and news with the use of foreign media.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (1): توزیع فراوانی گروه مرجع دانشجویان استفاده کننده از رسانههای خارجی بر اساس مدت زمان استفاده گروه مرجع کل کای اسکوئر df سطح معنیداری خودی بیگانه 59/9 4 048/0 خیلی کم تعداد 1 7 8 درصد در گروه مرجع 5/0% 8/3% 1/2% کم تعداد 30 25 55 درصد در گروه مرجع 7/15% 5/13% 6/14% تاحدودی تعداد 83 77 160 درصد در گروه مرجع 5/43% 6/41% 6/42% زیاد تعداد 55 65 120 درصد در گروه مرجع 8/28% 1/35% 9/31% خیلی زیاد تعداد 22 11 33 درصد در گروه مرجع 5/11% 9/5% 8/8% کل تعداد 191 185 376 درصد در گروه مرجع 100% 100% 100% - بین وضعیت اقتصادی– اجتماعی خانواده استفاده کنندگان از رسانههای خارجی و تغییر گروه مرجع جوانان تفاوت وجود دارد.
جدول شماره (2): توزیع فراوانی گروه مرجع دانشجویان استفاده کننده از رسانههای خارجی بر اساس وضعیت اقتصادی– اجتماعی خانواده آنها گروه مرجع کل کای اسکوئر df سطح معنیداری خودی بیگانه 26/2 2 323/0 پایین تعداد 29 20 49 درصد در گروه مرجع 2/15% 8/10% 13% متوسط تعداد 138 135 273 درصد در گروه مرجع 3/72% 73% 6/72% بالا تعداد 24 30 54 درصد در گروه مرجع 6/12% 2/16% 4/14% کل تعداد 191 185 376 درصد در گروه مرجع 100% 100% 100% - بین انگیزه افرد استفاده کننده از رسانههای خارجی و تغییر گروه مرجع جوانان رابطه وجود دارد."