چکیده:
پژوهش¬حاضر باهدف بررسی عوامل اجتماعی¬مرتبط با گرایش دانشآموزان به رفتارهای نابهنجار انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسط شهر اهر تشکیل میدهند که تعداد 280 نفر از آن¬ها به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از تکنیک پرسشنامه گردآوری شده است.
بر اساس نتایج حاصل از تحلیلهای دو متغیره و چند متغیره، رابطه آماری معنیداری بین متغیرهای تعهد آموزشگاهی، تعهد خانوادگی، صمیمت خانوادگی، داشتن همسالان منحرف، احساس تبعیض در مدرسه، محل سکونت، پایه تحصیلی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی والدین پاسخگویان با متغیر گرایش دانشآموزان به رفتارهای نابهنجار وجود دارد. بر اساس ضرایب بتای استاندارد، متغیر تعهد آموزشگاهی و تعهد خانوادگی بیشترین رابطه منفی را با متغیر گرایش به رفتارهای نابهنجار داشتهاند، به طوری که روی هم رفته 30 درصد از تغییرات متغیر ملاک را تبیین میکنند. در کل، حدود 46 درصد از تغییرات متغیر گرایش به رفتارهای نابهنجار توسط متغیرهای مذکور قابل پیشبینی است.
This study aimed to investigate the social factors related with the tendency of students to abnormal behavior. The population consisted of all secondary school students in Ahar among whom 280 students were selected through stratified sampling method, and required information is collected using a questionnaire technique.Based on the results of the bivariate and multivariate analysis, there is statistically significant relationship between the variables of school commitment, family commitment, family intimacy, having deviant peers, perceived discrimination in the school, location, grade and parent’s socio- economic status with student tendency to abnormal behavior. Based on the beta coefficient standards, variables of commitment to the school and family have had the highest negative correlation with the tendency to abnormal behavior that explained 30 percent of criterion variables. In total, about 46% of the changes of tendency to abnormal behavior predicted by these variables.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (3): آزمون تفاوت میانگین میزان گرایش به رفتارهای نابهنجار برحسب برخی متغیرهای مستقل متغیرهای پیشبین متغیر ملاک پایگاه اجتماعی- اقتصادی (F) محل سکونت (t) داشتن دوستان منحرف (t) رشته تحصیلی (F) گرایش به رفتارهای نابهنجار کل 099/1 **050/5 **623/5- 492/0 روحیه وندالیستی 560/0 *888/2 *725/2- 350/0 خشونت و درگیری *689/3 *012/3 **581/6- 557/0 دزدی و تقلب 973/0 *219/3 **506/5- 977/1 تمرد و سرکشی 953/0 **453/4 **489/3- *222/3 ** معنیداری در سطح 01/0> P > 001/0 * معنیداری در سطح 05/0> P > 01/0 منبع: (یافتههای پژوهش) همچنین جهت تعیین همبستگی بین دیگر متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق که در طح سنجش فاصلهای اندازهگیری شدهاند، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.
نمودار شماره (1): مدل تحلیل مسیر طبق نتایج به دست آمده مؤثرترین متغیرها برمیزان گرایش به رفتارهای نابهنجار به ترتیب متغیرهای تعهد خانوادگی با اثر کلی 271/0-، صمیمیت خانوادگی با 256/0-، تعهد آموزشگاهی با 236/0-، متغیر داشتن همسالان کجرو با اثر کلی 232/0، محل سکونت با اثرکلی 157/0، احساس تبعیض در مدرسه با 155/0 و متغیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی متوسط و پایین به ترتیب با اثر کلی 025/0 و 023/0- دارای تأثیر قابل توجهی بر میزان گرایش به رفتارهای نابهنجار دانشآموزان شناخته شدند.
جدول شماره (6): مجموع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته متغیرهای مستقل اثرات مستقیم اثرات غیر مستقیم اثرات کلی تعهد خانوادگی 212/0- 0597/0- 271/0- تعهد آموزشگاهی 236/0- - 236/0- داشتن همسالان کجرو 232/0 - 232/0 صمیمیت خانوادگی 192/0- 0642/0- 256/0- احساس تبعیض در مدرسه 155/0 - 155/0 محل سکونت(شهر) 157/0 - 157/0 پایه تحصیلی اول پیشدانشگاهی - 123/0- 030/0- - 030/0- 123/0- پایگاه اجتماعی- اقتصادی پایین متوسط - - 023/0- 025/0 023/0- 025/0 نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان به رفتارهای نابهنجار انجام گرفته است."