چکیده:
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است با عنوان بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان مقطع متوسطه شهرستان های استان تهران ، و هدف کلی آن بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش راه دور و بزرگسالان و اهداف جزئی آن شناخت دلایل بازماندن آن ها از ادامه تحصیل در دوره متوسطه و نیز دلایل و انگیزه آن ها از ادامه تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان بوده است . پژوهشگران به منظور دستیابی به اهداف خود، جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه مرکز آموزش از راه دور و بزرگسالان شهرستان های استان تهران ، قرار داد. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان ٨٠٠ نفر به دست آمد که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از چهار شهرستان دماوند، رودهن ، فیروزکوه و قرچک انتخاب گردید. برای تهیه ابزار اندازه گیری از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده که پس از اصلاحات با ٣٤ سوال تدوین شد و برای تعیین پایایی پس از اجرای آزمایش (٣٠ نفر) با استفاده از آلفای کرونباخ ٩٥ درصد تایید شد. داده های جمع آوری شده از طریق آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی، میانگین ، انحراف معیار، ضریب کجی و کشیدگی و آمار استنباطی شامل آزمون t از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج به دست آمده نشان داد که با اطمینان ٩٩٪ از دلایل افراد از بازماندن از ادامه تحصیل در مقطع متوسطه شامل مسائل و مشکلات مالی و خانوادگی و همچنین سیستم آموزش کشور میباشد و انگیزه شرکت افراد در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان شامل تقویت شخصیت اجتماعی، دریافت مدارک دانشگاهی، اصرار خانواده و اطرافیان و ارتقای رتبه شغلی است .
خلاصه ماشینی:
"نتایج به دست آمده نشان داد که با اطمینان ٩٩٪ از دلایل افراد از بازماندن از ادامه تحصیل در مقطع متوسطه شامل مسائل و مشکلات مالی و خانوادگی و همچنین سیستم آموزش کشور میباشد و انگیزه شرکت افراد در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان شامل تقویت شخصیت اجتماعی، دریافت مدارک دانشگاهی، اصرار خانواده و اطرافیان و ارتقای رتبه شغلی است .
بنابر این با توجه به مستندات فوق و تأکید اهمیت و ضرورت پژوهش درباره بررسی انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان در مقطع متوسطه ، تحقیق حاضر به منظور این بررسی در شهرستان های استان تهران (دماوند، فیروزکوه ، رودهن و قرچک ) انجام شد.
یافته های پژوهش سؤال اول : آیا ادامه تحصیل افراد در دوره متوسطه در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان به دلیل بهبود شخصیت اجتماعی است ؟ برای پاسخ به این سوال از آزمون t به شرح جدول شماره ١ استفاده شد؛ جدول ١:آزمون tبرای مؤلفه شخصیت اجتماعی شخصیت اجتماعی تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای استاندارد آزمون t 789 ١٣٣٢ ٥٥٨٣ ٨٥٢٧ ٨٤٠ با توجه به داده های جدول ١، چون t محاسبه شده (٠.
در پاسخ به سؤال پنجم ، نتایج نشان داد که انگیزه شرکت افراد بازمانده از تحصیل در مراکز آموزش از راه دور و بزرگسالان برای ارتقای رتبه شغلی آن هاست که این یافته با یافته پژوهش جی اف دراک (٢٠٠٩)، سیلواپاین (٢٠٠٩)، پرتر (٢٠٠٨) و رجب بیگی و محمدی (١٣٨٨) مطابقت دارد.
& Evans, L(2004); online pedagoge: catalyst for transforming the teaching learning enterprise.
A. (2005); Motivatin and Inhibiting factors influencing higher education faculty participation in online learning at a Midwestern University."