چکیده:
ادبیات مالی، به طور وسیعی نشان میدهند که ارزشیابی بازار مالی از یک شرکت، رفتارهای مدیریتی و اقدامات شرکت را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از تحقیق حاضر ارزیابی این موضوع بوده که آیا شرکتهایی که با اضافه ارزشیابی سهام مواجه هستند افشای اطلاعات اینترنتی خود را مدیریت میکنند؟ لذا فرضیه تحقیق به صورت وجود رابطه بین اضافه ارزشیابی سهام و میزان افشای اطلاعات از طریق وب سایت شرکتها تدوین گردید. برای آزمون فرضیه تحقیق، از دادههای تاریخی سال های1390-1389 مربوط به 83 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و از تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون (برای هریک از سالها و تجمعی دو ساله) و آزمون تفاوت میانگین، استفاده گردیده است. نتایج حاصل از آزمونهای بعمل آمده در این تحقیق حاکی از تأیید فرضیه و وجود رابطه منفی و معنادار بین اضافه ارزشیابی و افشای اینترنتی اطلاعات مالی، در هر یک از بررسیهای مقطعی و در مجموع دو سال است. در واقع، در شرکتهای مورد مطالعه در بورس اوراق بهادار تهران، مدیریت شرکتها، هنگامی که با اضافه ارزشیابی سهام مواجهمی گردند، به منظور دستیابی به منافع بالا بودن قیمت سهام، تمایل به حمایت از مقادیر اضافه ارزشیابی شده داشته و در نتیجه اطلاعات کمتری را در مورد عملکرد سالی که در آن اضافه ارزشیابی روی داده است، در وب سایتشان افشاء میکنند.
Review of financial literature shows that valuation of firms by financial market influences management behavior and corporate actions. This study is aimed to examine whether the firms faced with over-valuation may manage their information disclosure in websites. Therefore the hypothesis was designed in the form of the existence of relation between over-valuation and disclosure of financial information in web of firms listed in Tehran Stock Exchange. To test the hypothesis we gathered data of 83 firms listed in Tehran Stock Exchange in 2010-2012 and used correlation and regression analyzes (for each of the years and the cumulative two-year) and Mean difference test. The results show that there is a negative relation between over-valuation and disclosure of financial information in web of firms listed in Tehran Stock Exchange for each of the years and the cumulative two-year. In other word، the firms faced to over-valuation، for getting benefit of over-valuation tend to support the over-valuation and disclose less financial information of year that over-valuation is accrued.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از آزمون هاي بعمل آمده در اين تحقيق حاکي از تأييد فرضيه و وجود رابطه منفي و معنادار بين اضافه ارزشيابي و افشاي اينترنتي اطلاعات مالي، در هر يک از بررسيهاي مقطعي و در مجموع دو سال است .
فرضيه تحقيق همانگونه که از پيشينه تحقيق بر ميآيد شرکت هاي مختلف ، تحت تأثير شرايط محيطي و ويژگيهاي متفاوت ، حجم افشاي اطلاعات مالي در اينترنت را مديريت ميکنند و از طرفي همانگونه که بيان شد جنسن (٢٠٠٥) معتقد است هنگامي که شرکت ها با سهام اضافه ارزشيابي شده مواجه ميشوند، ممکن است مديران آنها اقداماتي انجام دهند تا عملکرد گزارش شده را متورم سازند تا از اين طريق ، اضافه ارشيابي سهام را توجيه نمايند.
با توجه به اينکه يکي از ابزار گزارشگري مالي، وب سايت شرکت هاست و از طرفي نتايج تحقيق هاي گذشته حاکي از آنستکه شرکت ها در شرايط مختلف و با ويژگيهاي متفاوت سطوح مختلفي از افشاي اينترنتي اطلاعات مالي را انتخاب ميکنند (به عنوان مثال چي و گوپتا ٢٠٠٩، سيلوستر و همکاران ٢٠٠٩، گروتي و لورنکو ٢٠١١ و مجدا و حکيم ٢٠١٣) فرضيه تحقيق به صورت زير تدوين گرديد: "اضافه ارزشيابي سهام با افشاي اينترنتي بعدي اطلاعات مالي، رابطه منفي و معنا داري دارد.
com Tehmina Khan, (2007) , Internet Financial Reporting: Disclosure about companies on Websites, Journal of Business Systems, Governance and Ethics, Vol 2, No 2, Watts, R.