چکیده:
هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. این پرسشنامه عوامل موفقیت مدیریت دانش را در ده بعد دستهبندی کرده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، حمایت مدیریت ارشد و معماری دانش، مهمترین عوامل در پیشبرد برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها از دیدگاه کتابداران است. این در حالی است که تعیین وضعیت ابعاد دهگانه موفقیت مدیریت دانش نشان داد، این دو بعد دارای کمترین میانگین بودند. بیشترین میانگین نیز در میان ابعاد مربوط به بعد آموزش بود. همچنین یافتهها نشان داد، بین کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز در بعد سنجش عملکرد مبتنی بر دانش تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: در برنامههای مدیریت دانش، عوامل موفقیت، فعالیتها و اقدامات ضروری بهمنظور موفقیت در اجرای برنامههای مدیریت دانش هستند. این عوامل در صورت عدم وجود در سازمان، باید ایجادشده و در صورت وجود، باید پرورشیافته و توسعه یابند. این مقاله مهترین عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت دانش را شناسایی و وضعیت آنها را در کتابخانههای دانشگاهی موردبررسی و اولویتبندی قرار داد.
خلاصه ماشینی:
"ایـن پرسشـنامه عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان را در ١٠ بعد، ١) فرهنـگ سـازمانی ٢) رهبـری و حمایت مدیریت ارشد ٣) مشارکت کارکنان ٤) آموزش ٥) کار گروهـی ٦) توانمندسـازی منابع انسـانی ٧) زیرسـاخت نظـام هـای اطلاعـاتی ٨) سـنجش عملکـرد مبتنـی بـر دانـش ٩) الگوبرداری ١٠) معماری دانش ، مورد ارزیابی قرار می دهد (جدول ١).
٢٩٨ همان طور که در جدول ٢ قابل مشاهده است ، بر اساس پاسخ های کتابـداران ، در هـر دو دانشگاه فردوسی و شهید چمران جزء در دو مورد، میانگین عوامل مؤثر بر مـدیریت دانـش در حد متوسط است که نشان دهنده وضعیت نه چندان مطلوب این عوامـل اسـت .
ازاین جهت ، در این پژوهش از کتابداران خواسته شد تا با توجه به وضعیت کتابخانـه ای کـه در آن مشغول به کـار هسـتند، عوامـل مـؤثر بـر اجـرای مـدیریت دانـش در کتابخانـه هـا را اولویت بندی نمایند تا مشخص شود از دیـدگاه آنـان از میـان ایـن عوامـل کـدام یـک تـأثیر بیشتری بر اجرای مدیریت دانش دارند یا به عبارت دیگر در اولویت بالاتری قرار دارند.
نتایج این پژوهش نشان داد، از میان ابعاد موردبررسی، حمایت مدیریت ارشد، معمـاری دانش ، فرهنگ سازمانی و زیرساخت نظام های اطلاعاتی دارای کمترین میانگین بودند، ایـن در حالی است که در خیلی از پژوهش ها ازجمله (اجمل ، هلو و ککاله ، ٢٠١٠؛ اگبـو، وود و اگبو، ٢٠١٠؛ والمحمدی، ٢٠١٠) از این عوامل به عنوان مهـم تـرین عوامـل حیـاتی نـام بـرده شده است ."