چکیده:
هدف اصلی این تحقیق ، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی است . این تحقیـق از نظـر هـدف کـاربردی و از نظـر نحوة گردآوری داده ها، توصیفی - هم بستگی است و با ابزار پرسش نامه انجام گرفته است . فرضیه هـا بـا نمونـه ١٠٢نفـری در شـهرداری همدان آزموده شدند. برای توصیف جمعیت شناختی پاسخ گویان و آزمون فرضیه هـا از نـرم افـزار ١٩ Spss اسـتفاده شـد. بـرای آزمـون فرضیه ها روش تحلیل هم بستگی و رگرسیون گام به گام به کار گرفته شد. بر اساس یافته هـای تحقیـق ، سـرمایه اجتمـاعی ، اثـر مثبـت و معنادار بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. همچنین هر سه بعد سرمایه اجتماعی ؛ یعنی ساختاری ، ارتباطی و شناختی ، اثر مثبت و معنـاداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین هر سه بعد سرمایۀ اجتماعی ؛ یعنی ساختاری ، ارتباطی و شناختی ، اثر مثبت و معنـاداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.
با توجـه به اهمیت سرمایۀ اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان شهرداری و تأثیر این مقوله هـا در افزایش کارایی و بهروه وری سازمانی و ازآنجاکه شهرداری یکی از سازمان هایی است کـه در صـورت بروز هر مشکلی، با نارضایتی و شکایات مردم مواجه میشود، در این تحقیـق سـعی مـیشـود تـأثیر سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروندی بررسی شود.
رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی در دنیای امروز که ساختارهای خشک و دیوان سالارانه ، جای خود را به مدیریت منعطـف داده انـد، سازمان ها نیز به کارکنانی نیازمندند که فراتر از تکالیف شغلی خود فعالیت کنند تا با بهـره گیـری از سرمایه اجتماعی، دوره ٢، شماره ١، بهار ١٣٩٤ منابع و سرمایه های درون سازمان ، به مزیت رقابتی پایدار دست یابند (سرمایۀ اجتماعی) و به بهبود عملکرد سازمانی کمک کنند (٢٠٠٠ ,winter).
اهمیت یافتن رفتار شهروندی سازمانی، به دلیل تأثیر آن در اثربخشی سازمانی است که این اثر را از طریق سرمایۀ اجتماعی اعمال میکند.
بعد ارتباطی سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
٢. بعد شناختی سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
٣. بعد ساختاری سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
در نتیجـه ، فرضـیۀ صـفر رد و فرضـیۀ تحقیق تأیید میشود و میتوان گفت : بعد ارتباطی سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شهرداری استان همدان تأثیر مثبت و معنادار دارد.
بعد شناختی سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شهرداری استان همدان تأثیر مثبت و معنادار دارد.