چکیده:
صدمات ناشی ازحوادث ترافیکی ،یک مسئله بزرگ برای سلامت عمومی است که برای پیشگیری مؤثر و پایدار به تلاشی همه جانبه نیاز دارد. بدین منظور با استفاده از شناسایی عوامل روان شناختی ، مدل پیشنهادی کاهش حوادث ترافیکی به دست آمد.به منظوردستیابی به این مدل باروش توصیفی از نوع پس رویدادی ازکل رانندگان سواری چهارچرخ ،تعداد٤٠٩ نفرراننده به صورت تصادفی انتخاب شدند )تعداد ٢٠٨ نفر از رانندگانی که تصادف کرده بودند و ٢٠١ نفر دیگر از رانندگانی بودند که ٣ سال یابیشترتصادف نداشتند(.این گروه باآزمون های سنجش دقت یوناردل ،پرسش نامه ویژگی های شخصیتی مربوط به رانندگی ، آزمون سنجش زمان واکنش و پرسش نامه ویژگی های دموگرافیک موردبررسی قرارگرفتند.پس ازدستیابی به مدل روان شناختی مؤثردرتصادفات که شامل عوامل سن ، تعدادجریمه ،دقت عادی ،حواس پرتی ،خویشتن داری می شد،مدل پیشنهادی شامل اقدامات مربوط به پیشگیری اولیه )انجام معاینات روان شناختی اولیه (،اقدامات مربوط به پیشگیری ثانویه )رانندگانی که مرتکب تصادفات مکرر شده اند، مورد آزمون های دقت و شخصیت قرار گیرند و در صورت نیاز در دوره های ارتقای زمینه های مذکور شرکت نمایند( و اقدامات مربوط به پیشگیری ثالثیه )باید برای رانندگانی که برخلاف شرکت دردوره های اصلاح رفتار،مجددادچارتصادف شدند،محدودیت هایی در رانندگی در نظر گرفته شود( ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"تحقیقات انجام شده در بعد انسانی ، گاهی فقط روی یک عامل متمرکزشده است ؛ مثل تأثیرات مصرف الکل وموادمخدر،حواس پرتی ،خستگی ،سن ،استفاده ازتلفن همراه وسرعت وسیله نقلیه و 1 Peden - Sabey - Taylor فصلنامه مطالعات پژوهشی سال چهارم -شماره ١٤ اختلالات روان پزشکی راننده برتصادفات رانندگی )گرتر١٩٨٩، 1 ؛هورود 2 وفرگوسن ٢٠٠٠، 3 ؛نیوتل 4 ، پاییز١٣٩٤ ١٩٩٨؛ متولیان ، ١٣٨٠؛ ماتیوس 5 و دسموند 6 ، ٢٠٠٢؛ احدی و زایرزاده ، ١٣٨٤؛ مک نایت 7 ، ٢٠٠٣؛ بیانچی 8 و جیمز 9 ، ٢٠٠٥؛ آفوکا 10 ، ٢٠٠٣ و دومایس 11 و همکاران ، ٢٠٠٥(؛ اما بسیاری از پژوهش ها نیزعوامل متعددی راتحت بررسی قرارداده اند؛این عوامل ازویژگی های جمعیت شناسی رانندگان تا مهارت های روانی و حرکتی و همچنین عوامل شخصیتی را دربرمیگیرد؛ شیوه رانندگی ، ویژگی های شخصیتی ، نگرش ها و انگیزش فردی ازجمله عوامل تحت بررسی بوده اند )سومر 12 ، لاجونن 13 و اوزکان 14 ، ٢٠٠٢(.
- Grater - Harwood Fergusson Neutel Matthews Desmond Mcknight Bianchi Jamse Afukaa - Dumais Sumer Lajunen Ozkan Walz Hoefliger felman - Pietrapiane خستگی راننده بیش از ٣٠ درصد حوادث مرگبار و بیش از ١٥ درصد حوادث با آسیب های شدیدی را که به بستری شدن فرد در بیمارستان منجر می شود، موجب می شود )والز و همکاران ، ٢٠٠٤(."