چکیده:
هدف این پژوهش علیـ مقایسه ای، بررسی اثربخشی عمل به باورهای دینی بر تابآوری و سرسختی روانشناختی بین دانشجویان و طلاب حوزه علمیه بود. جامعه آماری پژوهش ، تمام طلاب پسر مشغول به تحصیل و دانشجویان پسر دانشگاه پیام نور شهرستان شیراز با دامنه سنی ١٨ تا ٢٥ سال بود. با روش نمونه گیری در دسترس، ١٠٠ دانشجو و ١٠٠ طلبه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز (AHI)، مقیاس تاب آوری کانر ـ دیوید سون و مقیاس عمل به باورهای مذهبی (پرسشنامه معبد) بود. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که عمل به باورهای دینی به طور مثبت و معنادار میتواند تابآوری و سرسختی روانشناختی را پیش بینی کند؛ هم چنین نتایج دیگر تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان طلبه به طور معناداری در تمام متغیرهای تحقیق شامل عمل به باورهای دینی ، سرسختی روانشناختی، تابآوری نمرههایی بیش از گروه دانشجویان به دست آوردند. بنابراین مقایسه دو گروه بالا و پایین در عمل به باورهای دینی توانست با توان اطمینان زیاد، تأثیرگذاری عمل به باورهای دینی را بر متغیرهای شخصیتی تابآوری و سرسختی نشان دهد.
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجه گیری نتایج رگرسیون چند متغیره (جدول شماره ٣) نشان داد عمل به باورهای دینی (٠٠٠٢>p) به طور مثبت و معنادار توانست تابآوری و سرسختی روانشناختی (٠٠٠١>p) را پیش بینی کند.
هم چنین نتایج دیگر تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان طلبه به طور معنا داری در تمام متغیرهای تحقیق شامل عمل به باورهای دینی، سرسختی روانشناختی و تابآوری به طور معنادار (٠٠٠١>p) نمرههایی بیشتر از گروه دانشجویان به دست آوردند.
نتایج پژوهش به طور خلاصه بیان میکند که عمل به باورهای دینی میتواند سرسختی روانشناختی و میزان تاب آوری را به طور مثبت پیش بینی کند و هم چنین محصلان طلبه ، که در پرسشنامه های عمل به باورهای دینی نمرههای بیشتری به دست آوردند از میزان تابآوری و سرسختی روانشناختی بیشتری نیز برخوردار هستند.
مطالعات بسیاری نشان داده است که دین به علت ایجاد سامانه ای حمایتی میتواند به عنوان منبع تابآوری برای افراد در جامعه دینی عمل کند (راتر و بیگاتی، ٢٠١٤)؛ برای نمونه میتوان به پژوهشهای فجین و پراگمنت (٢٠١١)، جمشیدی سولکلو (١٣٩٣)، گرمزی و مستن (١٩٩١)، ربیعی خوجین و همکاران (٢٠١٤)، کریمی و همکاران (٢٠١١).
The relationship between religious orientation and resiliency inmothers who have ill children, Psychology and religion journal, 15: 69- 82.
personality and religion among a level religious studies Students International Journal of Children's Spirituality, Volume ,Issue 2 February 1997 , pages 48 – 56."