چکیده:
استفاده از تخمک اهدایی یکی از روش های کمکی تولید مثل است که زمینه باروری خانواده های نابارور را فراهم میکند. گرفتن تخمک از بانک تخمک از جنبه های مختلف پزشکی، فقهی (حقوقی) و اخلاقی قابل بررسی است . در این مقاله بر آن هستیم تا مشروعیت یا عدم مشروعیت استفاده از این روش درمان ناباروری را بر اساس آموزه های فقه اسلامی ارزیابی و تحلیل کنیم . همچنین معلوم کنیم که رابطه خویشاوندی میان کودک و کدامیک از دو زن اهداکننده تخمک و زن نابارور برقرار است . خدشه پذیری دلایل مشروعیت استفاده از تخمک اهدایی از یکسو، نادیده گرفته شدن حق کودک، برهم خوردن روابط خویشاوندی و لزوم استفاده از اندام ها و مایعات جنسی در کانون خانواده ، سبب میشود تا استفاده از تخمک اهدایی را برای درمان ناباروری نامشروع بدانیم . همچنین کودک تنها با زن اهداکننده تخمک رابطه خویشاوندی فرزندی ـ مادری داشته ، هیچ پیوند خویشاوندی با زن نابارور ندارد. Oocyte donation is a method of infertility treatment for infertile spouse. This paper investigates Islamic legitimation this method of Infertility treatment and kinship maternal relation between one of them (donor or infertile) and the child. There are plenty of reasons that the Oocyte donation is illegitimate, such as: Neglected the right of the child, the disturbing family relationship, the use of sexual fluids and organs outside the family circle and undermine the reasons of Oocyte donation legitimacy. There is a kinship maternal relation between Oocyte donor and the child and there is no any kinship relation between infertile woman and the child.
خلاصه ماشینی:
"(مجادله : ٢) حال ، این سؤال مطرح میشود که آیا میتوان با استناد به اطلاق مضمون این آیات اثبات کرد زنی که تخمک دیگران را در رحم خود پرورش داده و کودک را زایمان کرده ، مادر کودک است و آیا مخصص نبودن مورد در آیه ظهار، میتواند دلیلی بر تمسک به اطلاق باشد؟ (محسنی، بیتا٢٥) به نظر میرسد آیات قرآنی ناظر به عنوان مادر، در مقام بیان روند عادی تولید مثل هستند که در آن ، اسپرم و تخمک زن و شوهر با یکدیگر لقاح پیدا کرده ، ضمن عبور از لوله رحم (فالوپ ) در جداره رحم لانه گزینی کرده و سپس بارداری اتفاق افتاده است ، اما این که مدعی شویم این آیات در مقام بیان تمام انواع تولید مثل است ، هرچند با استفاده از تخمک اهدایی باشد نیازمند دلیل است .
٢-٣-٢- عدم وجود پیوند خویشاوندی: با توجه به آنچه در نقد احتمال نخست توضیح داده شد، میتوان ادعا کرد مادر کودک همان زنی است که در فرآیند اهدای تخمک ٢٦ سهمی در به وجودآمدن کودک دارد و زنی که سلول تخم تنها در رحم او رشد و نمو میکند، هیچ پیوند نسبی با کودک ندارد، زیرا برای برقراری پیوند نسبی نیازمند دلیل هستیم و تا زمانی که چنین دلیلی به دست نیاید، بایستی حکم کرد که کودک با مادر قانونی خود هیچ پیوند نسبی ندارد."