چکیده:
اشارهاکنون که برنامة درسی ملی تدوین شده و کارشناسان با کوشش فراوان در حال تدوین برنامههای درسی موضوعی هستند، مطلوب است که مدیران مدارس و کارشناسان آموزشی با دایرة وسیعتری به برنامة درسی نظر کنند و با تعریفهای گوناگون از برنامة درسی و صورتهای متفاوت آن آشنا شوند. ضرورت این امر از آن روست که در نظامهای آموزشی سایر کشورها و از جمله کشور ایران، مدیران مدارس در مقام مجریان یا تسهیلکنندگان جریان اجرای برنامة درسی قلمداد میشوند. از سویی دیگر، مدیران مدارس، وظیفة پایش اجرای برنامة درسی و یادگیری را نیز به عهده دارند. این مقاله، به برنامة درسی و تعریفهای آن و ارتباط آن با آموزش و نیز پایش اجرای برنامة درسی و یادگیری، و میزان موفقیت اجرای برنامة درسی در مدرسه پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"طرح کتبی ناظر را راهنمایی میکند که چیزی به نام برنامة درسی وجود دارد، اما اگر معجزهای پیش بیاید و بتوان سقف مدرسه را در یک جلسه برداشت و برش عرضی آن را بررسی کرد، برنامهای درسی مشاهده نخواهیم کرد و فقط تعامل بین معلم و شاگرد را خواهیم دید که به آن آموزش میگوییم.
در این تعریفها برنامة درسی را میتوانیم به شیوة جزئی (درسی که آموزش داده میشود)، یا به شیوة کلیتر (کلیة تجربیاتی که شاگردان چه در مدرسه و چه خارج از آن با نظارت مدرسه کسب میکنند بنگریم.
سیلور، الکساندر و لوئیس هم این تعریف را ارائه دادهاند: «ما برنامة درسی را فراهم کردن موقعیتهای یادگیری برای کسانی که قرار است تحصیل کنند، میدانیم».
جانسون در تعریف خود که میگوید «برنامة درسی مجموعهای است ساختارمند از بازدههای یادگیری دلخواه»، در اصول با گانیه، از نظریهپردازان برنامة درسی، توافق دارد.
او با این تفکر که «مدارس مراکزی آیینی هستند که از مکانهای واقعی زندگی که در آنها کار میکنیم و عشق میورزیم بهدورند»، برنامة درسی را اینگونه تعریف میکند: «برنامة درسی پروژهای برای تعالی است؛ در واقع برنامة درسی کوششی است که در آن با پرداختن به زیستشناسی و ایدئولوژی، درصدد تعالی آنها نیز برمیآییم».
برخی طرفداران اهداف عینی رفتاری با این عقیده موافقاند که وقتی اهداف غایی مشخص شوند، برنامة درسی تعریف شده است.
در این متن، برنامة درسی طرح یا برنامهای برای کلیة تجربیاتی است که شاگرد تحت نظارت مدرسه با آن روبهرو میشود."