خلاصه ماشینی:
"بگذارید بچهها خودشان قوانینشان را تعیین کنند در مدارس استرالیا و ژاپن، کل اهداف سال را در شش ـ هفت مورد مینویسند و درهر کلاسی نصب میکنند و همة برنامهها، روش تدریس، عملکرد دانشآموزان و معلمان در جهت تحقق این اهداف است علمی- کاربردی ١ سخنرانی در دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، نظام آموزشی ایران و استرالیا را مقایسه و مضمون آن سخنرانی را به صورت مقاله چاپ کردم.
آموزشوپرورش برای تولید و اجرایی کردن ایدههای نوآورانة معلمان چه کارهایی میتواند انجام دهد؟ من در مشاهداتی که از مدارس استرالیا و ژاپن داشتم، میدیدم که آنها کل اهداف سال را در شش تا هفت مورد نوشته و در هر کلاسی نصب کردهاند و همة برنامهها، روش تدریس، عملکرد دانشآموزان و معلمان در جهت آن اهداف است.
این را اگر آموزشوپرورش دغدغة خود قرار دهد و برای معلمان به صورت مداوم کلاسهای ضمن خدمت بگذارد و مدیران را آگاه سازد که چه نقش مهمی برعهده دارند اینکه و چطور باید نوآوری ایجاد کنند، نتایج بسیار فوقالعادهای به دست خواهیم آورد.
به نظرم آموزشوپرورش ما هنوز گرههای کوری دارد اما اگر در کنار مشغلههایش، خلاقیت و نوآوری را در بستر کار خود قرار دهد و در آموزش معلمان جدیت بیشتری داشته باشد و به دورههای ضمن خدمت اهمیت بیشتری بدهد، فضای کلاس و مدارس ما عوض خواهد شد.
در آموزشوپرورش ما هم باید مرکزی برای جذب این ایدههای نوآورانة معلمان و مدیران شکل بگیرد و امتیازاتی به آنان بدهند و در همین مجلات و نشریهها شرایط را به گونهای رقم بزنند که حساسیت همه بالا برود و همه به سمت این نوآوری و خلاقیت سوق پیدا کنند."