چکیده:
انسان مهمترین عنصر، اصلیترین ورودی و نیز پراهمیتترین ستادة هر سامانة مدیریتی، بهویژه مدیریت آموزشگاهی، است. به اعتقاد برخی از صاحبنظران مدیریت آموزشی، اساسیترین وظیفة مدیران آموزشگاهی، مدیریت بر انسانها و ایجاد ارتباطات انسانی اثربخش با انسانهای دوروبر خود (همکاران، دانشآموزان، پدران و مادران و دیگران) است. بر اساس همین تفکر، مدیران آموزشگاهی، قبل از هر چیز، مدیران منابع انسانی هستند
خلاصه ماشینی:
"در این یادداشتهای روزانه که از زاویة دید و به قلم یک آقای مدیر مدرسه نوشته میشود، او هر روز ماجرایی را تعریف میکند که در حوزة مدیریت روابط انسانی در مدرسة تحت مدیریت او رخ داده است.
امروز بعدازظهر فرصت کردم دفتر سالنامة سال قبل خودم را مرور کنم و یادداشتها، تلفنها و نشانیهای ضروری نوشته شده در آن را به سررسید بسیار زیبایی که روز آخر مدرسه، ولی یک از دانشآموزان به من هدیه داد، وارد کنم.
بهغیر از این دو مورد، چند نفر از دانشآموزان و همکاران مدرسه نیز در ماههای ابتدایی سال برخی از بستگان خود را از دست داده بودند که اسامی آنها را در گوشهای از دفتر سررسیدم نوشته بودم.
» در همان جلسه، آقای معاون آموزشی به ما گفت که این کار را برای بهبود مناسبات انسانی بین اداره و مدارس انجام میدهد و هدفش تسهیل ارتباطات و توسعة روابط انسانی است.
او مدرسة ما را با یکی از بهترین مدرسههای کشور، که شهریة سالانهاش بیش از ده میلیون تومان است، مقایسه کرد؛ به معلم هنرمان، آقای عجمی، که بعضیوقتها چند دقیقهای دیر میآید و از سر تصادف امروز هم دیر آمده بود، طعنه زد که هنرمند شدن نباید باعث شود که احساس خودبرتربینی داشته باشیم و به معلم ورزش گفت: «وقتی گرمکن پوشیدهاید، اجازه ندارید در دفتر معلمان حاضر شوید و بهتر است در زنگهای تفریح، مثل سایر معلمان با لباس رسمی به دفتر بیایید و یا در حیاط بمانید."