خلاصه ماشینی:
"»(5) معیار دیگری که اقبال برای محک انسان کامل مورد توجه قرار میدهد،«شفقت و رحمت جهانی»است وی با الهام از ذات رئوف و مهربان پیغمبر(ص)که بنابر قرآن،صاحب خلقی عظیم و رحمتی عالمگیر است-چنین استنباط میکند که انسان کامل در فرآیند تکامل خود،بر غلظتها و خشونتهای اخلاقی خود فائق آمده و حوزه رحمت و رأفت خویش را در مقیاسی جهانی بسط و توسعه میدهد،چنانکه در این میدان گسترده میتواند در کمال صلح و دوستی حتی باران مهر خود را بر سر دشمنان خشن و خونریز خود نیز فرو ببارد و البته این مقامی بس خطیر و عظیم است که جز با مجاهدت نفس و سختگیری با تمایلات طبیعی دست یافتنی نیست.
»(9)،در وصف قابلیتهای حیرتآور انسان کامل چنین میگوید:«آیا چه کسی جزء آن کسانی که به عالیترین درجه شدت رسیده باشند میتوانند موضوع این استثناء باشند؟و رسیدن به اوج این تکامل وقتی میسر است که«من»بتواند حتی در حالت تماس مستقیم با«من عالمگیر» (خداوند)تملک خود را کاملا حفظ کند»(10) اقبال در آیه 17 سوره نجم(«چشم او کج نشد و از راست دیدن در نگذشت»)(11)را مورد استناد قرار داده و کمال مطلوب بشریت را در اسلام ثبات در هنگام رؤیت الهی میداند."