خلاصه ماشینی:
"در طی دهه گذشته در میان زنان مسلمان، نوعی فمینیسم مذهبی اصلاح طلب، تحت عنوان فمینیسم اسلامی یا مسلمان رشد نموده است؛ که برخلاف گرایشات دیگر آن، تمایلی به گسست از گرایشات مذهبی ندارد.
زیرا معنای آن این است که، اگر فردی بهطور مستقیم به تعالیم اسلامی نپردازد، خارج از فمینیسم اسلامی است.
من، فمینیسم مسلمان را به عنوان یکی از شیوههایی میبینم که، توسط لایههای معینی از زنان در جوامع عمدتا مسلمان در پاسخ به سه دسته از فشارهای خانوادگی، ملی و جهانی به هم پیوسته ایجاد شده است.
بیان سمبولیک قرآن، انتقادآمیز نیست؛ بلکه این تعبیر (پدر سالارانه) قرآن توسط مردان است، که مبنای قانون اسلامی و اجرای آنرا تشکیل میدهد و فمینیستهای مسلمان میکوشند این انحصار مردانه علما در تغییر و اجتهاد را به چالش بکشند.
فمینیسم اسلامی، همانند سایر جنبشهای اسلامی مدرن، بر کارگزاری فرد و حق زن برای ارتباط مستقیم با خدا و بدون واسطه انسانی (علما) تأکید میورزد."