چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی-اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشجویانی که بدلیل عدم رعایت قوانین دانشگاه حکم انضباطی دریافت کرده بودند و مقایسه آن با دانشجویان بدون حکم است. برای دستیابی به این مهم، کلیه دانشجویانی که در سالهای تحصیلی 85-84 و 86-85 از کمیته انضباطی حکم گرفته و حکم مورد نظر درباره آنها اجرا شده بود، بهعنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. طی این مدت 135 نفر حکم انضباطی گرفته و تخلف آنان محرز شده بود. بخشی از این گروه بدلیل تعلیق از تحصیل و عدم دسترسی به آنها، عدم تمایل به شرکت در پژوهش و فارغالتحصیلی از دانشگاه حذف شدند. براین اساس کل نمونه دارای حکم انضباطی مطالعه شده 53 نفر (28 نفر مذکر و 26 نفر مونث) بود. با هدف مقایسه، 53 نفر از دانشجویانی که تخلفی نداشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند و کل نمونه به 106 نفر رسید. دو گروه از نظر جنس، سن، سال ورود به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی و محل سکونت (بومی و غیربومی بودن) همتا گردیدند. از آزمون هوش هیجانی-اجتماعی بار-آن و سازگاری اجتماعی بل جهت سنجش متغیرها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دارای حکم و بدون آن تفاوت معنیدار وجود داشته و گروه دوم سازگارتر هستند (01/0>P). در زمینه هوش هیجانی-اجتماعی دانشجویان بدون حکم انضباطی از مهارت مدیریت تنش، سازگاری و خلق کلی بهتری در قیاس با دانشجویان دریافتکننده حکم انضباطی برخوردار بودند (01/0>P). علاوه بر این، بررسی رابطه هوش هیجانی-اجتماعی با سازگاری اجتماعی حاکی از وجود رابطه معنیدار بین آنها در تمام مولفهها بود. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام از میان مولفههای هوش هیجانی-اجتماعی سه مولفه خلق کلی، مهارتهای درون فردی و سازگاری و همچنین داشتن حکم انضباطی به شکل معنیداری قادر به پیشبینی سازگاری اجتماعی بودند (001/0>P).
The present study has been conducted to investigated emotional-social intelligence and social adjustment in students who have violated University rules (with disciplinary commandment) in Urmia University and compare with non-violating (without disciplinary commandment) students. The sample of study comprised of 53 violating and 53non-violating student. Bell social adjustment scale and BarOn Emotional Quotient-Inventory (EQ-i) were used. Findings showed significant differences in social adjustment between violating students and non-violating ones so that the mean scores of adjustment were greater in non-violating students. Non-violating students HEQ scores were statistically meaningfully greater in terms of adaptability, stress management and general mood. The relationship between emotional-social intelligence and social adjustment was significant. Finally, stepwise regression indicated that three factor of general mood, interpersonal skills, adaptability and violating have predictive power for social adjustment.
خلاصه ماشینی:
"از این مـنظر هوش هـیجانی ‐ اجـتماعی حد وسـط 1- Salovey 2- mixed 3- trait 4- emotional self-efficacy 5- Pérez 6- Petrides & Furnham 7- Bar-On 8- survival 9- Winters 102 مهارت ها، شایستگی ها و تسهیل کننده های اجتماعی و هـیجانی مـی باشد که تعیین میکند چگونه ما به شکل موثری خود را درک کرده و ابراز کنیم ، چگونه دیگران را بفهمیم و با آن ها ارتباط برقرار نماییم و در نهایت چگونه با مسائل و الزامات زندگی روزمره مقابله کنیم .
مارکوئز۷و همکاران (۲۰۰۶) 1- Wong & Ang 2- Abraham & Verghese 3- Dhingra 4- Ofori & Charlton 5- Adeyemo 6- Pancer 7- Márquez 104 نیز نشان دادند سازگاری و شایستگیهای اجتماعی رابطه نیرومندی با هوش هیجانی دارند.
نوع ، فراوانی و درصد تخلفات در جدول زیر ارائه گردیده است : جدول(۱) نوع ، فراوانی و درصد تخلفات دانشجویان دارای حکم انضباطی نوع تخلف فراوانی درصد اخلاقی ۳۰ %۵۷ آموزشی ۱۱ %۲۱ عمومی ۸ %۱۵ سیاسی ۴ %۷ کل ۵۳ %۱۰۰ ابزارهای پژوهش ۱‐ آزمون هوش هیجانی بار‐آن (EQ-i): این مـقیاس خـودگزارشـی که توسـط بار‐آن (۱۹۸۰،۲۰۰۶) تدوین شده است پنج مولفه مهارت های درون فردی (دربرگیرنده خرده مـولفه های احـترام بـه خود، خـودآگاهی هیـجانی، جـرات ورز بتودن ، اسـتقلال و خودشکوفایی)، مهارت های بین فردی (شامل خرده مولفه های همدلی، مسئولیت پذیری اجتماعی و روابط بین فردی)، مدیریت تنش (دربرگیرنده خرده مولفه های تحمل تنش 106 و کنترل تکانه )، سازگاری (واقعیت آزمایی، انعطاف پذیری و حل مسأله ) و خلق کلی (شامل خرده مولفه های خوش بینی و شادمانی ) را دربرمی گیرد (بار‐آن ،۲۰۰۶)."