چکیده:
هدف مطالعهی حاضر پیشبینی رضایت شغلی معلمان براساس باورهای دینی و سلامت روانشناختی آنها بود. تعداد 100 نفر از دبیران نواحی پنجگانهی آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوهی تصادفی خوشهای انـتخاب و با استفاده از پرسشنامههای رضامندی شـغلی، باورهای دینـی و سلامت روانشناختی دادههای مورد نیاز جمعآوری شد. جهت تحلیل دادهها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد که متغیرهای سلامت روانشناختی و باورهای دینی 40 درصد از تغییرات رضامندی شغلی معلمان را پیشبینی میکنند. در این میان سلامت روانشناختی حائز سهم 27 درصدی و باورهای دینی دارای 13 درصد بود. مبتنی بر این یافتهها میتوان عنوان کرد که سلامت روانشناختی و باورهای دینی نقش برجسته در رضامندی شغلی معلمان ایفا میکنند.
The present study aimed to predict the teachers’ occupational satisfaction based on their religious believes and psychological health. Therefore، using a random cluster method، 100 teachers were selected from five areas of Tabriz Education District. They were assessed by occupational satisfaction inventory، religious and psychological health questionnaires. Data wee analyzed by multiple regression method. Findings demonstrated that psychological health and religious belief could predict 40% of the changes observed in teachers’ occupational satisfaction. In addition، the results revealed that both psychological health and religious belief share 27% and 13% the obtained changes، respectively. In sum، the target paper suggests that psychological health and religious play a substantial role in the prediction of teachers’ occupational satisfaction.
خلاصه ماشینی:
"۰۰۱ ۱۰۰ روانشناختی نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان می دهد که رابطه بین رضامندی شغلی و باورهای دینی (+=r) در سطح >P معنی دار است ، به این معنی که به تناسب افزایش باورهای دیـنی ، بر رضامندی شغلی معلمان افزوده مـی شود.
۰۰۱ باورهای دینی مندرجات جدول شماره (۳) نشان می دهد که متغیر سلامت روانشناختی حدود ۲۷ درصد از تغییرات رضامندی شغلی معلمان را به طور معنی دار پیش بینی می کند.
در راستای بررسی این پرسش که متغیرهای سلامت روانشناختی و باورهای دینی در پیش بینی تغییرات رضامندی شغلی معلمان ، از چه توان آماری برخوردارند، به تحلیل ضرایب B ( بتا) مبادرت شد که نتایج این تحلیل در جدول شماره (۵) درج شده است .
روی هم رفته ، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای سلامت روانشناختی و باورهای دینی با مقدار =R قادرند ۴۰ درصد از تغییرات رضامندی شغلی معلمان را به طور معنی دار پیش بینی کنند.
بحث و نتیجه گیری همانگونه که نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای سلامت روانشناختی و باورهای دینی قادرند تغییرات رضامندی شغلی معلمان را در سطح معنی دار، پیش بینی کنند، به عبارتی ، این دو متغیر، نقش معنی دار در تغییرات رضامندی شغلی معلمان ، ایفا می کنند.
علاوه براین ، قابل توضیح است که در شغل معلمی ، نقش باورهای دینی ، برجسته تر است چرا که این حرفه بستر رشد آموزه هایی است که فرد را برای نیل به ادراکات خود ارزشمندی رهنمون می سازند و از آنجا که این باورها، نقش تغذیه کننده و مقوم بعد غیرمادی اهداف حرفه ای را ایفا می کنند، لذا پیش بینی می شود که با حضور این باورها در صحنه افکار و اندیشه های معلمان ، میزان رضامندی شغلی آنها افزایش یابد."