چکیده:
ارزیــابی مراکــز کــارآفرینی دانشــگاهها از وظــایف دبیرخانــه طــرح توســعه کارآفرینی در دانشگاههاست کـه تحـت نظـارت مرکـز مطالعـات ، تحقیقـات و ارزشیابی آموزشی و سازمان سنجش آموزش کشور است . این پژوهش با هدف تعیین میزان فعالیتهای انجام شده در راسـتای اجـرای طـرح کـاراد انجـام گرفتـه اســت . تحقیــق حاضــر توصــیفی پیمایشــی اســت و بــا اســتفاده از پرسشــنامه محقق ساخته صورت گرفته است و به دلیل محدود بـودن جامعـه آمـاری تمـامی اعضای فعال مرکز کارآفرینی که ٥٧ دانشجو و کارشناس مرکز است ، به عنـوان نمونه آمـاری انتخـاب شـدند. بـرای تجزیـه و تحلیـل داده هـای ایـن پـژوهش از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از توزیع فراوانی، درصد، میـانگین و انحـراف معیـار و در سـطح آمـار استنباطی از آزمون های t تک متغیره ، t مسـتقل ، t هتلینـگ و تحلیـل واریـانس و
خلاصه ماشینی:
"به واسطۀ همین رویکـرد اسـت کـه دیـده مـیشـود موضوع آموزش های کارآفرینی ایجاد تغییرات لازم در نظام آموزشی دانشـگاه بـا هـدف آماده کردن فارغ التحصیلان برای ورود به عرصه های اقتصادی در دستور کار این مراکـز دانشگاهی قرار گرفته است (کریمیان اقبال ، ١٣٨٣، ص ٦).
سؤال ٧ـ آیا بین نظرهای دانشجویان با توجه بـه ویژگیهـای جمعیـت شـناختی آنهـا در مورد این ابعاد تفاوت وجود دارد؟ جدول ٧ـ مقایسۀ میانگین نمرة مؤلفه های کارآفرینی در دانشگاه اصفهان مؤلفه ها میانگین انحراف معیار ترویج فرهنگ کارآفرینی 2.
000 براساس نتایج جدول ٧ بیشترین میزان مؤلفه های کارآفرینی مربـوط بـه آمـوزش ویژگیهای کارآفرینی و کمترین آن مربوط به معرفـی دانشـجویان دارای طـرح کسـب و کار به مراکز حمایتی بوده است .
با وجـودی که یافته های این سؤال پژوهش با یافته های پژوهش هنری و همکاران (٢٠٠٥) مبنی بـر اینکه باوجود رشد برنامه های آموزش کارآفرینی جنبـه هـای بسـیار کمـی از کـارآفرینی به طور موفقیت آمیز قابل آموزش بوده است ، همسویی نشان مـیدهـد امـا ایـن موضـوع تأمل و بررسی بیشتری را میطلبد زیرا در امر کارآفرینی باید ابتدا ماهیـت کـارآفرینی و مبانی آن آموزش داده شوند و سپس آموزش های لازم به منظور کسـب مهارتهـای مـورد نیاز به کارآفرینان ارائه شود (به نقل از شاه حسینی، ١٣٨٣، ص ١٢٨).
شاید باید علت این امر را در برنامه ریزی مفید و مؤثر کارآفرینی نسـبت بـه امـر آموزش ویژگیهای کارآفرینی، استقبال بیشتر دانشجویان از کلاس های تشکیل شده ، عدم برنامه ریزی مناسب مرکز نسبت به معرفی دانشجویان دارای طرح کسب و کار به مراکـز حمایتی و سیاستگذاریهای ناکافی و محدود دولت در این زمینه جست وجو کرد."