چکیده:
قرارداد جانشینی در بارداری، قراردادی است که فیمابین مادر جانشین و زوج نابارور منعقد و به موجب آن مادر جانشین در مقابل زوج نابارور تعهد میکند که جنین حاصل از لقاح اسپرم و تخمک آن ها را در رحم خود پرورش داده و بعد از تولد، نوزاد را به آن ها تحویل دهد. برای اعتبار این قرارداد در حقوق ایران ، باید شرایط اساسی صحت معامله مندرج در ماده ١٩٠ ق . م . رعایت گردد. شرایط این ماده به ویژه در مورد اهلیت طرفین و مورد معامله در قرارداد مزبور، مسائل جدیدی را ایجاد میکند. این تحقیق به بررسی این شرایط پرداخته و اعتبار این قرارداد را در حقوق ایران اثبات میکند.
خلاصه ماشینی:
شرایط اساسی صحت قرارداد مادز جانشین در بارداری در فقه امامیه و حقوق موضوعه عباس یدالهی باغلویی 1 سید محمد اسدی نژاد چکیده قرارداد جانشینی در بارداری، قراردادی است که فیمابین مادر جانشین و زوج نابارور منعقد و به موجب آن مادر جانشین در مقابل زوج نابارور تعهد میکند که جنین حاصل از لقاح اسپرم و تخمک آن ها را در رحم خود پرورش داده و بعد از تولد، نوزاد را به آن ها تحویل دهد.
٢-١-١- بررسی اهلیت عام طرفین در فقه : در زمینه رابطه انسان نسبت به اعضای بدن خود برخی فقهای معاصر با توجه به نظر سایر فقها چنین بیان میدارند: «انسان بنابر وجدان و عقل خود را نسبت به تصرف در جسم وتنش مسلط و توانا میبیند و این ناشی از تعلق و رابطه تنگاتنگی است که میان روح و جسم انسان وجود دارد و امری انکار ناپذیر است .
در مورد این که آیا مادر جانشین میتواند رحم خود را در اختیار زوجین نابارور قرار دهد یا نه میتوان گفت از یک سو اجاره زن مرضعه در فقه مورد پذیرش قرار گرفته است (با توجه به اینکه منافع پستان زن که محل تشکیل غذا برای کودک میباشد، قابل انتقال است ) (بطحایی گلپایگانی، ١٣٨٢ش .
، ص ٣٧١) به نظر میرسد اظهار نظر در این زمینه بسیار حساس است زیرا از یک طرف ما در پی حل مشکل زوجین نابارور هستیم و شوهر دار بودن زن شرطی است که دامنه مادرجانشین را محدود میکند، از طرف دیگر اخلاق حسنه جامعه نیز جانشینی دختر مجرد را نمیپذیرد علاوه بر اینکه او هنوز سابقه بارداری ندارد، در نتیجه این نظر که زن باید سابقه ازدواج داشته باشد مناسب تر است .