خلاصه ماشینی:
"شاید مربی دیگری نظرش این باشد که مراکز اغلب خود را با ایدههای بسیار طبیعی روسو هماهنگ نمیکنند ولی باید توجه داشت که وقتی مربی کلاس خود را به نحوی شکل میدهد که با استفاده از انتخاب منظم کانونهای یادگیری متعدد از رشد مهارت حمایت میکند، عملا هنوز هم از نظریههای لاک و روسو بهره میبرد.
آیا اشکال در یادگیری متناوب، از عواقب عاطفی یک مسئله در منزل است؟ آیا کار مورد تقاضا در ورای تواناییهای جسمانی یا عقلانی زمان کودک قرار دارد؟ جواب به این سؤالات فقط به عهده مربیان نیست و جوابهای ارائه شده باید بر مبنای دانش فعلی رشد کودک و بهصورت آگاهانه ارائه شود.
بسیاری از این نظریهها را بهرغم اعتبارشان نمیتوان اثبات کرد و رد علمی آنها نیز ممکن نیست ولی مربیان و کسانی که نگرش آنها درخصوص رشد و توسعة انسانی است، با اعمال مداوم آنها میتوانند تغییرات نظاممند صورت گرفته در فرد را در طول چرخة زندگی تفسیر و از آن حمایت کنند.
برای اینکه بدانیم این اطلاعات چگونه به مدیریت کلاس درس و انضباط ارتباط پیدا میکند، لازم است بهعنوان افرادی متفکر به عقاید تخصصی مهم در مورد روشهای یادگیری و رشد کودکان توجه کنیم.
چرا کودکانی که در یک لحظه به انجام دادن کاری بیعلاقهاند و از آن طفره میروند، برای انجام کار دیگری کاملا آمادهاند؟ مطالعة نظریة رشد به مربیان کمک میکند تا اعتقادات شخصی خود را در مورد نحوة رفتار یا علت بروز آن تعدیل کنند.
از آنجا که مراکز پیشدبستانی تنها فرصت واقعی برای بالیدن کودکان هستند، مربیان باید برای نیازهای تکاملی مربوط به رشد کودک بیشترین اهمیت را قائل شوند و امور آموزشی خود را بر مبنای بهترین نظریههای موجود قرار دهند."