چکیده:
بررسی تاثیر آموزش پیشدبستانی بر رشد رفتارهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی و عوامل و مولفههایی که بر رشد اجتماعی اثر میگذارند و به آن شدت میبخشند با ارائه این پژوهش گامی هرچند اندک در رشد اجتماعی کودکان برمیداریم که یکی از نیازهای زندگی اجتماعی، جهت سازگاری با جامعه و محیط اجتماعی است که مقبولیت او را در پی خواهد داشت
خلاصه ماشینی:
"مورگان (۱۹۸۰) به این نکته اشاره دارد که مهاتهای اجتماعی نه تنها امکان شروع و تداوم روابط متقابل و بحث با دیگران را فراهم میآورد بلکه توانایی نیل به اهداف و ارتباط با دیگران را نیز در شخص ایجاد میکند.
کودک مجبور است برای برقراری ارتباط با گروه همسن، بهطور مرتب رفتار خود را مورد ارزیابی قرار دهد، رفتارهای مفید و مؤثر را در روابط با دیگران انتخاب کند و رفتارهای ناخوشایندی را که باعث طرد او و دوری دیگران میشود تکرار نکند.
بنابراین، دورههای پیشدبستانی میتوانند تأثیر بسزایی بر رشد همهجانبة کودک داشته باشند؛ مشروط بر آنکه مربیان مراکز با روانشناسی کودک و ویژگیهای رشد وی در این سنین آشنایی کامل داشته باشند و امکانات و محیط برگزاری چنین دورههایی نیز مناسب رشد ذهنی، شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان باشد.
توصیههایی به مادران در جهت رشد مهارتهای اجتماعی کودکان دنیای پرجنبوجوش پیشدبستانی: هنگامی که مسئولان آموزشی مدارس از آمادگی بچهها درخصوص رفتن به دورة پیشدبستانی صحبت میکنند، منظورشان این است که آیا آنها مهارتها و آگاهیهای خاصی را که به موفقیتشان در تحصیل کمک کند، دارند یا خیر.
ترجمة محمدحسین نظرینژاد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
کودک از آن به بعد از تنها بازی کردن یا تماشای بازی دیگران کمتر استقبال میکند و بیشتر دوست دارد که با کودکان دیگر ارتباط برقرار کند و در او تمایل به همکاری آشکار میشود
کودک از آن به بعد از تنها بازی کردن یا تماشای بازی دیگران کمتر استقبال میکند و بیشتر دوست دارد که با کودکان دیگر ارتباط برقرار کند و در او تمایل به همکاری آشکار میشود"