چکیده:
تواناسازی کارکنان یکی از الزامات سازمانهای کنونی است.جهت تواناسازی افراد در سازمان به طور کلی گامهای زیر باید برداشته شود. گام اول:تحول ساختار سازمان از حالت سنی به حالت ارگانیک و پویا تا بستر و زمینه بروز توانایی افراد در سازمان برای آنان آماده گردد و افراد بتوانند پتانسیلهای واقعی مثل خلاقیت و شایستگی را از خود نشان داده و به مرحله اجرا در آورند. گام دوم:جهت تواناسازی در سازمان فرهنگ سازمانی باید تغییر نماید تا افراد یاد بگیرند که به صورت مشارکتی در تصمیمگیریها و اجرای عملیات اقدام نموده و مسئولیت بیشتری از خود در قبال وظایف محوله نشان دهند. گام سوم:رهنمودهای لازم چهت تواناسازی مدیران و کارکنان را مد نظر قرار داده و جهت اجرای این مقوله باید کلیه افراد سازمان اعم از مدیران و کارکنان آموزشهای لازم را کسب نمایند. گام چهارم:موانع توانمندسازی در سازمان شناسایی شده و تدابیر و راهکارهای مقابله با آنها اتخاذ گردد.
خلاصه ماشینی:
"(11) ویژگیهای سازمان توانمند: سازمان توانمند سازمانی است که ویژگیهای زیر را داراست: (بهتصویرصفحهمراجعهشود)تلاش جهت افزایش محتوای شغل (بهتصویرصفحهمراجعهشود)توسعه مهارتها و وظایف تشکیلدهند شغل (بهتصویرصفحهمراجعهشود)ایجاد زمینهای مناسب برای ابداع و خلاقیت و نوآوری (بهتصویرصفحهمراجعهشود)اعمال کنترل بیشتر بر روری تصمیمات مربوط به کار (بهتصویرصفحهمراجعهشود)اعمال کنترل بیشتر بر روی تصمیمات مربوط به کار (بهتصویرصفحهمراجعهشود)انجام یک کار کامل توسط کارمند به جای یک قسمت از کار (بهتصویرصفحهمراجعهشود)تأمین رضایت مشتری (بهتصویرصفحهمراجعهشود)فراهم نمودن زمینه جهتیابی بازار (بهتصویرصفحهمراجعهشود)داشتن احساس خوب کارکنان در مورد شغلشان (بهتصویرصفحهمراجعهشود)پاسخگویی سریع در جهت نیازهای مشتری (بهتصویرصفحهمراجعهشود)پاسخگویی سریع به مشتریان ناراضی (بهتصویرصفحهمراجعهشود)تعامل کارکنان با مشتریان با اشتیاق بیشتر (بهتصویرصفحهمراجعهشود)کارکنان توانمند به عنوان منبع مفید خدمات(12) علاوه بر ویژگیهای فوق الذکر،''''جان چمبرز‘‘در کتاب«مدیران برجسته سخن میگوید»پنج درسی که درباره مدیریت رشد مطرح میکند به ویژگیهای سازمان توانمند اشاره مینماید که عبارتند از: 1-مشتری را در فرهنگ سازمانی خود جای میدهد.
(23) (بهتصویرصفحهمراجعهشود)مدیر سنتی کسی بود که همیشه میدانست چه کاری باید انجام شود و به کارمند خود دستور لازم را میداد اما در سازمانهای امروزی هیچ کس درباره چگونگی انجام امور اطمینان ندارد و وقتی مسئلهای پیش میآید مدیر مسئول پیدا کردن راه حلها نیست بلکه هدف اصلی او کمک به کارمند است تا راه حل مسائل را خود یاد بگیرد.
- (بهتصویرصفحهمراجعهشود)سازمان سنتی نظام مدیریت پدر فرزندی است و این نظام مدیر را پاسخگو و کارمند را فاقد مسئولیت میدانست در سازمان توانمند بین مدیران و کارکنان با هم برای دستیابی به موفقیت همکاری بوجود میآید و در واقع رهبر جدید مسئول فرآیند کار است نه نتایج کار."