چکیده:
درک عوامل زمینهساز و مستعدکننده افراد برای گرایش به سمت مواد مخدر، برنامهریزی هدفمند برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد را امکانپذیر میکند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی استعداد به اعتیاد براساس باورهای
خلاصه ماشینی:
تفســیر های وارونـــه اعتیاد و باورهای غیرمنطقی و مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان پژوهش محمود شایسته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی معاون پرورشی دبیرستان استعدادهای درخشان شهرستان خمین چکیده درک عوامل زمینهساز و مستعدکنندۀ افراد برای گرایش به سمت مواد مخدر، برنامهریزی هدفمند برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد را امکانپذیر میکند.
با توجه به مطالب بالا و با در نظر گرفتن اینکه اعتیاد از ترکیب عوامل گوناگون شکل میگیرد پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که: آیا از طریق باورهای غیرمنطقی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان میتوان استعداد به اعتیاد آنها را پیشبینی کرد؟ ۲.
سؤال پژوهش آیا بین دو متغیر باورهای غیرمنطقی و مهارتهای اجتماعی، و استعداد به اعتیاد، در دانشآموزان پسر پایه اول و دوم متوسطه شهرستان خمین، رابطه وجود دارد؟ ۳.
٭ یافتههای توصیفی خرده مقیاسهای مهارتهای اجتماعی با توجه به آمارههای حاصل شده در جدول ۵-۷، دربارۀ پرسشنامه مهارتهای اجتماعی، براساس نتایج به دست آمده از ۱۵۰ نفر دانشآموز گروه نمونه، بیشترین میانگین از ۵ خرده مقیاس «مهارتهای اجتماعی» به «خرده مقیاس مهارتهای اجتماعی مناسب» با میانگین ۳۸/۶۷=M و کمترین میانگین به «خرده مقیاس اطمینان زیاد به خود داشتن» ۳۹/۱۸=M تعلق دارد.
بخش دوم: تحلیل استنباطی براساس یافتههای پژوهش با توجه به جداول به دستآمده، ضریب همبستگی پیرسون بین استعداد به اعتیاد و باورهای غیرمنطقی رابطه مثبت معنادار (۰۱/۰ >P, ۶۸۵/۰=r) و بین استعداد به اعتیاد و مهارتهای اجتماعی همبستگی منفی معنادار (۰۱/۰> P, ۰۷۴۹/۰-=r) وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی و پیشبینی استعداد به اعتیاد براساس متغیرهای باورهای غیرمنطقی و مهارتهای اجتماعی در بین دانشآموزان بود.