چکیده:
ارتباط 1 عبارتست از فراگرد انتقال پیام ازفردی به فرد دیگر در این فرایند در حال جریان در یک محیط متغیر اجزای مختلفی دخالت دارند.هر ارتباطی مستلزم بازخورد 2 میباشد.وجود این بازخورد برای فرستنده پیام این اطمینان را میتواند ایجاد نمایند که ارتباط برقرار شده است یا خیر؟ عواملی که در جریان ارتباط اختلال ایجاد میکنند پارازیت نامیده میشوند.لازم است مدیر هر سازمانی در جریان ارتباط به موارد زیر توجه نماید: 1-موضوعات مناسب برای برقراری ارتباط انتخاب نماید. 2-پیام خود را بدون ابهام ارسال نماید(چرا که ابهام یک نوع پارازیت است). 3-قبل از صدور دستور،اطلاعات لازم و کافی درباره مخاطبان و شرایط کار آنان بدست آورد تا بتواند قابلیت پذیرش پیام را بررسی کند. 4-رسانه مناسب برای انتقال پیام انتخاب کند. 5-در قبال اطلاعاتی که از ردههای پائینتر دریافت میکند واکنش منفی نشان ندهد. 6-تلاش نماید اطلاعات واقعی و کافی را به زیر دستانش ارائه دهد. 7-از برقراری ارتباط،تفیهم درست اطلاعات و اقدام بر اساس دستور(از سوی مقام بالاتر)توسط زیر دستان اطمینان حاصل نماید. 8-خوب گوش دادن را تمرین کند.
خلاصه ماشینی:
"مسئولیت ایجاد ارتباطات درست در سازمان به عهده مدیریت است و منظور از مدیریت،کلیه سطوح آن از مقامات بالای سازمان تا مراتب پائین سازمانی است از اینرو مدیریتها باید از کم و کیف فرایند ارتباط آگاه بوده و نحوه برقراری ارتباط موثر را بدانند خوشبختانه با همه پیچیدگیهایی که در رفتار آدمی مشاهده میشود؛و نیز با همه بیاعتمادیهایی که در زمینه پیشبینی نتایج ارتباط وجود دارد؛میتوان موجباتی را فراهم آورد تا ارسال و دریافت پیام،روشنتر،دقیقتر و صحیحتر انجام میگیرد؛در این مقاله برخی از مواردی که ارتباط اثربخش مؤثر میباشند مطرح میگردد.
در ارتباطات عمومی از بالا به پائین اگر مدیران از دادن اطلاعات واقعی و کافی به زیردستان،خودداری کنند؛ این امر باعث میشود مرئوسان اعتماد خود را نسبت به آنان از دست داده و نتواند پاسخهای صحیح و درستی به پیامهای ارتباطی آنان بدهند.
نکتهای که باید به آن توجه نمود این است که وقتی مدیران موفق شدند گروهها و روابط غیر رسمی را بشناسند و درک کنند؛و این گروهها نیز در عمل دریافتند که وجود آنها مورد پذیرش قرار گرفته است زمینه برای همکاری موثر و مطلوب فراهم شده است.
استفاده از این قبیل مجاری ارتباطی باید به گونهای باشد که کارکنان سازمان صادقانه و بدون واهمه اطلاعات لازم را ارائه کرده و اطمینان داشته باشند که از آن اطلاعات برای بهبود شرایط کار استفاده خواهد شد.
برای مثال اگر بازخورد خبر شامل چیزی باشد که در صورت انجام دادنش،فرستنده پیام ناراحت خواهد شد؛ممکن است دریافت کننده پیام احساس تهدید کند و حالت دفاعی به خود بگیرد."