چکیده:
افزایش ترافیک در کلانشهرهای جهان از جمله مسایلی است که جنبه های مختلف اقتصادی اجتماعی برنامه ریزی شهری و زیست محیطی این شهرها را تحت الشعاع قرار داده است برای رفع معضل ترافیک شهری یکی از اقدامات انجام یافته در تعدادی از کلانشهرهای کشورهای جهان استفاده از سامانه حمل و نقل حمل و نقل سریع اتوبوس موسوم به brt یعنی سامانه اتوبوس های تندرو است با توجه به این که ایجاد سیستم brt کلانشهر تهران اولین تجربه استفاده از این سیستم حمل و نقلی انبوه بر در کشور می باشد بررسی مشکلات و تحلیل نقاط ضعف این سیستم از نگاه شهروندان به عنوان استفاده کنندگان و سنجش میزان رضایت مندی آن ها از این سیستم در راستای نیل به حمل و نقل پایدار شهری ضروری می باشد سنجش رضایت مسافران از سامانه اتوبوس رانی تندرو با ببرسی ابعاد چهار گانه میزان کیفیت خدمات ارائه شده (مدل Servqual1) هدف پژوهش حاضر می باشد مدل کیفیت خدمات شهری Servqual یکی از مدل های توسعه یافته در اندازه گیری کمی کیفیت خدمات شهری که در این پژوهش به تشریح و کاربرد آن در سنجش رضایت مسافران از سیستم حمل و نقل brt پرداخته می شود سوال تحقیق این است که ایا بین راه انداهی اتوبوس های تندرو و رضایت شهروندان و مسافران سامانه اتوبوس رانی تندرو منطقه 3، رابطه ای وجود دارد یا خیر روش تحقیق تحلیلی و از نوع تحقیقات همبستگی است در این مقاله بعد از بررسی مبانی مختلف نظری سیستم حمل و نقل عمومی و سامانه اتوبوس رانی تندرو سعی شده است با بررسی ابعاد کیفیت خدمات سامانه اتوبوس رانی تندرو بکار رفته در مدل مفهومی تحقیق از طریق گردآوری داده ها با پرسشنامه و تحلیل متغیرهای تحقیق با بکارگیری آزمون های مختلف آماری ( الفای کرونباخ ، کولموگوروف- اسمیر نوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون فریدمن) در چار چوب مدل Servqua1 به شناخت مسائل و مشکلات خطوط brt پرداخته شود و در نهایت پیشنهاداتی در راستای بهبود سامانه اتوبوس های تندرو و نیل به رویکرد حمل و نقل پایدار در منطقه 3 شهرداری تهران ارائه گردد نتایج بررسی نشان می دهد که با توسعه وارتقای ابعاد چهار گانه کیفیت خدمات مورد بررسی میتوان سطح رضایت شهروندان را از سامانه اتوبوس رانی تندرو افزایش داد.