چکیده:
نکاح سازمان حقوقی ویژهای است که بر مبنای رابطۀ جنسی و عاطفی زن و مرد تشکیل میشود. اشخاص در انتخاب همسر آزادی کامل دارند و عقد نکاح نیز مانند سایر قراردادها، به قصد و رضای طرفین وابسته است، ولی آثار این عقد از طرف قوانین معین میشود و حقوق جایی برای حاکمیت ارادۀ طرفین باقی نمیگذارد. بهندرت میتوان موردی را یافت که زن و شوهر بتوانند آثار متعارف نکاح را بر هم بزنند؛ از این جنبه نکاح از سایر معاملات جداست. یکی از این موارد اندک که زن و مرد میتوانند آثار نکاح را خود تعیین کنند، مبحث شروط است. طبق مادۀ 1119 ق.م :«طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی را که مخالف با مقتضای عقد مزبور و مخالف کتاب و سنت نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگری بیاورند و طرف مقابل را به آن ملزم کنند ... ». شاید شروط مختلفی بنا به شرایط زوجین و تمایل آنها گذاشته شود. یکی از این شروط، عدم مخالفت زوج با تحصیل زوجه است. در مقاله این موضوع بررسی خواهد شد که به چه طریق میتوان این شرط را در ضمن عقد گنجاند و ضمانت اجرای آن چیست؟ البته توجه به جایگاه شرط در رسیدن به این مقصود، نباید سبب غفلت از دستیابی آسانتر به این مهم باشد که با رعایت فضایل اخلاقی حاصل میشود.
Marriage is a special institution which is formed on the basis of sexual and emotional relation between woman and man. In choosing their spouses، people are compeletly free; the effects of this contract [of marriage]، however، are specified by laws and there is no room for rule of two parties’ wills. One can rarely find a case in which wife and husband is able to eliminate the conventional effects of [the contract of] marriage. In this respect، contract of marriage is other than other contracts. One of the rare cases in which woman and man are entitled to specify effects of their marriage concerns ‘conditions [to marriage]’. According to the Article 1119 of the Civiil Code ‘the parties to the marriage can stipulate any condition to the marriage which is not incompatible with the nature of the contract of marriage or the Scripture or Sunnah and require the other party to accept it …’ Based on the situations of two spouses، various conditions may be stipulated one of which concerns non-disagreement of the husband with wife’s education. The present article tries to find how this condition may be included in the contract of marriage and what its sanction is. Of course، attention paid to the condition to attain this goal should not be an excuse to neglect the easier way to attain this important goal which is observance of moral virtues.
خلاصه ماشینی:
مثلا اگر زن و شوهر در ضمن عقد نکاح شرط کنند که زیر یک سقف زندگی نکنند، این خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه بوده و چنین شرطی باطل است ، زیرا با چنین شرطی دیگر زندگی مشترک معنا ندارد.
بررسی شرط عدم مخالفت زوج با ادامۀ تحصیل زوجه در ضمن عقد نکاح هر یک از زوجین مـی تواننـد شـروطی را (کـه دارای شـرایط صـحت باشد) بگنجانند و لازم نیست فقـط از شـروطی تبعیـت کننـد کـه در سـند ازدواج از قبـل گذاشته شده است .
٢. اصل بر این است که تحصیل زن به اجازة زوج منوط بوده و تا زمـانی کـه او اجـازه نداده است ، نمی تواند به امر تحصیل بپردازد، مگر اینکه در ضمن عقد نکـاح یـا عقـد لازم دیگری به او این اجازه داده شده باشد.
درست است که حق تحصیل در قانون اساسی برای زن در نظر گرفته شده اسـت ، ولـی با ازدواج وظایف زیادی بر عهدة زن قرار داده می شود که زن باید به آنها عمل کند و چون در مادة ١١١٧ شوهر می تواند با شغل زن مخالفت کند (تحصیل در عـرف بـه نـوعی حرفـه به حساب می آید، به عنوان مثال در پرسشنامه ها و فـرم هـا، فـرد دانشـجو در قسـمت شـغل می نویسد: محصل و این امر بین مردم مقبول است .
حال که زوج اجازه داده است آیا می تواند مخالفت کند؟» آیت الله بهجت (ره ): زن باید با اجازة شوهر از منزل خارج شود و هر دفعـه خـروج در حکم مستقل است ، مگر آنکه در ضمن عقد شرعی ، شرط شده باشد.