چکیده:
در عصر حاضر تنها راه توسعه پایدار و ایجاد ثروت،نیروی کار دانش است.لذا مدیریت دانش،کلیدی برای حفظ رقابتی است.با این وجود داشتن درکی جامع از مدیریت دانش در قالب دیدگاهی کلنگر برای توسعه،اثربخش تلقی میشود. در یک تعریف،مدیریت دانش فرآیند گستردهای است که امر شناسایی،سازماندهی،انتقال و استفاده صحیح از اطلاعات و تجربیات داخلی سازمان را مورد توجه قرار می دهد. مدیریت دانش مستلزم به کارگیری و هماهنگی میان عوامل و ابزارهای مانند تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی است که روند و چگونگی آن به نوبه خود،نیازمند توجه به دانش و منابع موجود در این زمینه است.در این مقاله،ابتدا مباحث بنیادین مرتبط با دانش و شکلگیری آن مورد توجه قرار گرفته و سپس به تعاریف و مفاهیم مدیریت دانش،اجزا و ساز و کارهای آن پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"فرایند دانشسازی: برای نشان دادن سازمان دانش و تلفیق دانش فردی و جمعی در سازمان و ایجاد ارتباط بین سطوح سازمانی از چهار مفهوم استفاده شده است: (بهتصویرصفحهمراجعهشود)دادهها یا اطلاعات خام( data ) (بهتصویرصفحهمراجعهشود)اطلاعات پرورده( information ) (بهتصویرصفحهمراجعهشود)دانش( Knowledge ) (بهتصویرصفحهمراجعهشود)تکنولوژی( technology ) در فرآیند دانشسازی ابتدا اطلاعات خام یا دادهها به وسیله افراد دریافت شده و به آنها الگو و ساختار داده میشود و به صورت اطلاعات پرورده و معنیدار در میآید.
حیطه عملکرد مدیریت دانش توسط راگلز یکی از پیشروان فکری مدیریت دانش این گونه بیان شده است: (بهتصویرصفحهمراجعهشود)تولید و حفظ دانش بشری (بهتصویرصفحهمراجعهشود)دسترسی به دانش از طریق منابع بیرون از سازمان (بهتصویرصفحهمراجعهشود)قراردادن دانش در فرآیندهای تولیدات و خدمات (بهتصویرصفحهمراجعهشود)تجهیز و رشد دانش در میان فرهنگ و عوامل تشویقی (بهتصویرصفحهمراجعهشود)انتقال دانش زنده و پویا در سراسر بخشهای یک سازمان (بهتصویرصفحهمراجعهشود)اندازهگیری ارزش دانش به عنوان یک سرمایه با تاکید بر مدیریت دانش نتیجهگیری: هنگامی که شالودههای توسعه علمی و فنی در جامعهای به صورت دورنزا شکل میگیرد."