چکیده:
یادگیری سازمانی، قابلیت سازمان برای ایجاد، انتشار و عمل بر اساس دانش تولیدشده است و اکتشاف و انتفاع فعالیت های یادگیری برای تولید یادگیری سازمانی
دوجانبه مورد نیاز است. هدف این مقاله، ایجاد یک مقیاس و مدل توسعه یافته و جامع برای طبقه بندی سازمان ها در حوزه یادگیری است که با بهره مندی از این
آن بتوان سازمان های انتفاعی، اکتشافی، دوجانبه گرا یا بدون هیچ گونه جهت گیری)خنثی( را از یکدیگر تفکیک کرد. مرور نظریه های ارائه شده به توضیح این
نکته کمک می کند که مفاهیم مرتبط با اکتشاف و انتفاع می توانند در شش بعد عملی طبقه بندی شوند: فعالیت های دانش سازماندهی، فعالیت های نوآورانه، رقابت،
جهت گیری راهبردی، کارایی سازمان و مشارکت. بعد از این طبقه بندی شش گانه، 63 شاخص مرتبط با این ابعاد، شناسایی و طبقه بندی شدند. شاخص های
استخراجی از مرور مبانی نظری، در اختیار متخصصان قرار گرفت تا با روش دلفی، معیارها را نهایی کنند. در نهایت، شش شاخص حذف و هشت شاخص
اضافه شدند و مدل توسعه یادگیری دوجانبه گرا ارائه شد.
Nowadays, performance evaluation is one the important factors of organization's success. Therefore, in performance evaluation, it is necessary to use a system that measures all dimensions of financial and non-financial of organization performance and calculates organization's efficiency. The research is intends to present a new model for performance evaluation of broadcasting centers by fusing dynamic balanced scored cards and data enveloped analysis. Thus, using the idea of managers and experts, a questionnaire was designed by researcher and after distributing among sample population, 15 indices were extracted based on four dimensions of balanced scored card for performance evaluation of broadcasting centers. Then, using Vensim software, diagrams of cause-effect and stock-flow were drawn and the audiences' satisfaction standard was simulated, in addition, sensitivity analysis, input and output determination for data enveloped analysis and finally, specifying efficient and inefficient centers have been presented. The obtained results indicated the appropriate applying of presented fusion model in broadcasting centers