چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین ابعاد تصور از خدا، بر اساس اسماء حسنا و ارائه الگویی مفهومی برای مطالعات مربوط به سبک زندگی اسلامی و روانشناسی دینی، انجام شده است. بدینمنظور، آیات قرآن کریم و حدیث معروف پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، که در آن 99 اسم خداوند بیان شده، مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و مبتنی بر روش تحلیل محتوی بود. نتیجه پژوهش نشان داد که تصور از خدا، بر اساس اسماء حسنا، به دو بعد کلی اشاره دارند: اول، اسمایی که منشا آنها ملاحظه ذات خداوند، بدون در نظر گرفتن غیر میباشد و شامل ابعاد ذات، تنزیه و عظمت و بزرگی میشوند. دوم، اسمایی که به ارتباط خداوند با جهان آفرینش اشاره دارند. این ارتباط، در دو زمینه است: 1. زمینه خلق: اسمایی که مربوط به آفرینش و ساختار عمومی آفرینش هستند. این اسماء ذیل ابعاد دانایی، توانایی، کارآیی، کاردانی، حفاظت، هدایت و تسلط قرار میگیرند. 2. زمینه امر: اسمایی که به ربوبیت خدا و رابطه دوجانبه خدا و مخلوقات اشاره دارد. این اسماء ذیل ابعاد تدارک دهنده منافع و امکانات، بر طرف کننده موانع و آسیبها، کنترل وحسابرسی، و استعانت و فریادرسی قرار میگیرند.
The present research، which is a qualitative study based on content analysis، aims to determine the aspects of forming a conception of God through The Most Beautiful Names and present a conceptual model for studies on Islamic lifestyle and religious psychology. For this purpose، the Quranic verses and the well-known prophetic hadith which mentions 99 Names of God have been investigated. The results show that forming a conception of God by referring to The Most Beautiful Names considers two general aspects: first، the names which are realized by observing the Divine Essence taking into consideration none other than Him. Second، the names that refer to relation of God with the world of creation. This relation covers two areas: 1. the area of creation. 2. the area of Divine Command. The first includes the names that are related to creation and general structure of creation .These names are grouped under the headings: knowledge، ability، efficiency، savvy، protection، guidance and dominance. 2. The second includes the names that refer to the lordship of God and the relation between God and creation. These names are grouped under the headings: provider of facilities and interests، remover of obstacles and harms، control and auditing، aid seeking and aid-giving.
خلاصه ماشینی:
"با عنایت به موارد فوق و نقش تصور از خدا در شکلدهی سبک زندگی و سلامت روان و اهمیت اصلاح تصاویر ناکارآمد از خدا و جایگاه مهم این مفهوم در تعالیم دینی، از جمله مکتب اسلام، محقق به دنبال آن است که الگویی مفهومی تصور از خدا بر اساس اسماء حسنا را طراحی نماید تا در مطالعات روانشناسی مرتبط با حوزه تصور از خدا و سبک زندگی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین ابعاد این الگو را مشخص نماید.
یافتههای پژوهش هدف این پژوهش، تدوین الگوی مفهومی ابعاد تصور از خدا بر اساس اسماء حسنا بود تا مبنایی برای مطالعات سبک زندگی اسلامی و روانشناسی دین، بخصوص در حوزه تصور از خدا، پیشنهاد دهد.
بعد عظمت و بزرگی بعد عظمت و بزرگی (مادی و معنوی) صفات/ مفاهیم نامهای نیکوی خداوند که به آن صفت اشاره دارند فراتر از درک و احساس الکبیر، المتکبر، العظیم بزرگواری بینهایت الماجد، المجید دارای برترین کمالات الجلیل، ذوالجلال والاکرام، الکریم مرتبه وجودی فوق تصور العلی، المتعالی سزاوار هر گونه حمد و ثنا الحمید، المجید بعد فعلی: این بعد از اسماء الهی، صفاتی/ مفاهیمی را که از مقام فعل خدا انتزاع میشود، نشان میدهد.
این مقاله، با تأکید بر مفهوم تصور از خدا، به عنوان یکی از بنیادیترین مفاهیم روانشناسی دین و سبک زندگی، به بررسی ابعاد تصور از خدا براساس اسماء حسنا و درنهایت، ارائه یک الگوی مفهومی پرداخته است."