چکیده:
پردازش مفاهیم و دیدگاههای جدید در حوزة معرفت شناسی علوم، ضمن طرح اصول و قوانین جدید، معیارهـای ارزیابی ، پردازش و حل مسائل را نیز تغییر می دهد. از جملة این مفاهیم و تئوریهای جدید، کـه در حـوزة دانـش جغرافیا مطرح می گردد، کوپلینگ است . کوپلینگ مفهومی است که از یک زوج فرایند همسو و مرتبط با یکـدیگر حکایت دارد. به عبارت دیگر کوپلینگ تبیین کنندة ، فرآیندهای هماهنگ مکمل ، در راستا و جهتی همسو است . این مفهوم می تواند مارا در شناسایی و فهم بسیاری از پدیدهها که ظاهرا با هم ارتباط چندانی ندارند رهنمون سـاخته و علت تامه متفاوتی را برای آنها مطرح سازد. این پژوهش سعی دارد ضمن تبیین مفهوم کوپلینگ در جغرافیا، هویت مدنی ایران را در قالب این تئوری بررسی نماید. به طور کلی نتایج تحقیق نشان می دهـد کـه مفهـوم کوپلینـگ بـا مفاهیمی چون دوال و ثنویت تفاوت ماهوی دارد اگر چه ممکن است تکنیک های بکار گرفته شده در مورد تحلیل اعداد و ارقام یکسان باشد. همچنین نتایج حاکی از آنست که پیوند ژن یک میان چاله ها و چکادهای مجاور آنها بـه عنوان کوپل های هماهنگ و همسو تاثیر مستقیمی بر تکوین کانونهای مدنی ایران داشته است . بـه عبـارت دیگـر رابطه استقرار کانونهای مدنی ایران با قلل ، یک پیوند زمانی است که هویت مدنی شهری در ایران بر ایـن اسـاس بنیان گرفته است . حتی بزرگی و توان اکولوژیکی چنین شهرهایی در ایران بستگی تام با مسـاحت طبقـه ارتفـاعی بالای ٢٥٠٠ متر و حجم کوهستانها در این ارتفاع دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش ، تبیین مفهوم کوپلینگ در جغرافیا، به بررسی ارتباط بین چاله های بسته داخلی و چکادهای مجاور آنها و همچنین تأثیر این ارتباط بر شکل گیری کانونهای مدنی در ایران مرکزی استوار است .
051 حجت آباد، مهدی آباد، حسین آباد شکل ٥- مدنیت رفسنجان و سطوح یخ پوش، خط برفمرز دائمی ، خط تعادل آب و یخ و خط تعادل آب و خشکی جدول٥- نسبت یخپوشها به مدنیت سیرجان و بافت نام معبر یخی ارتفاع بالاترین سیرک یخچالی (m) ارتفاع خط برف دائمی (m) ارتفاع خط تعادل آب و یخ (m) ارتفاع خط تعادل آب و خشکی (m) وسعت منطقة یخپوش (Km²) وسعت مدنیت (Km²) روستاهای هم مرز خط تعادل آب و یخ سیرجان 3700 2900 2100 1750 117.
نتایج تحقیق نشان می دهد که ارتباط بین چکاد و چاله های مجاور آنها در ایران مرکزی به عنوان مصداق بارزی از مفهوم کوپلینگ تأثیر مستقیمی بر تکوین کانونهای مدنی ایران داشته است .
بنابراین در این دیدگاه نمی توان خط سیر تطوری برای مدنیت های موجود بر اساس عقائد جامعه شناسان قائل شد، بلکه ساختارهای محیطی وجود دارند که در حیطة عملکرد خود جوامعی را شکل می دهند که دارای بنیانهای اصلی مدنی هستند، هر چند که ابعاد یا حوضة جغرافیایی و مکانی آنها محدود بوده باشد."