چکیده:
باور به حدوث عالم، گزارهیی است که پس از اعتقاد به مبدا یکتا، پیشانینشین هر باورنامة الهی است. نظر خاص میرداماد در اینباره، اثبات گونهیی آغازمندی واقعی و فرازمانی برای عالم هستی است. او با اشاره به ناکامی فلاسفة پیش از خود در تبیین برهانی مسئلة پیدایش جهان، محتوا و اصطلاح نظریة «حدوث دهری» را نتیجة ابداع خویش و بزرگترین ثمرة منظومة حکمت یمانی میداند. از سوی دیگر، ملامحمد اسماعیل خواجویی در رسالة ابطال الزمان الموهوم، با انتساب این نظریه به جلالالدین دوانی و تطبیق دیدگاه او بر آموزة حدوث دهری، تلویحا به اقتباس این نظریه از آثار دوانی حکم نموده است. پژوهش حاضر با بررسی تحلیلهای متافیزیکی، مدعای خواجویی را به داوری نشسته است.
The belief in the createdness of the world is the essence of a proposition which, after believing in the One God, is the most significant of all divine beliefs. Mīr Dāmād’s particular view in this regard entails the demonstration of a real commencement and trans-temporal origination for the world of being. Through referring to the failure of his preceding philosophers regarding the rational explanation of the problem of the appearance of the world, Mīr Dāmād maintains that the content of the modified version of the theory of “perpetual createdness” (ḥudūth dahrī) is among his innovations and the most important fruit of Yamani wisdom. On the other hand, Mullā Moḥammad Ismā‘īl Khwajūī in his treatise of Ibṭāl al-zamān al-mawhūm attributes this theory to Jalāl al-Dīn Dawānī, matches his view with the theory of perpetual createdness and, in this way, implies that Mīr Dāmād adopted this theory from Dawānī’s works. The present study examines Khwajūī’s claim through investigating a number of metaphysical analyses