چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی همسانی درونی و اعتبار مادههای فرم کوتاه پرسشنامهء افسردگی بک (BDI-13) در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود.194 دانشجوی دانشگاه شهید چمران،فرم کوتاه پرسشنامهء 13 سؤالی افسردگی یک ویرایش ایرانی را تکمیل کردند.بر اساس تحلیل مؤلفههای اصلی،دو عامل به دست آمد:عامل اول، عاطفه منفی نسبت به خود،9/43% واریانس و عامل دوم،بی لذتی، 6/8% واریانس مادههای پرسشنامه را تبیین کرد.ضریب القای کرونباخ و دو نیمه کردن برای کل پرسشنامه 89/0 و 82/0 و ضریب همبستگی بین فرم کوتاه و فرم 21 سؤالی پرسشنامهء افسردگی بک 67/0 بودند. براساس نتایج این پژوهش،فرم کوتاه BDI واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و غربالگری افسردگی در جامعهء بهنجار در ایران است.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای روانسنجی مادههای فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی بک Short Form Items (BDI-13) Psychometric Properties of Beck Depression Inventory (BDI-13) دکتر غلامرضا رجبی دانشگاه شهید چمرانچکیده هدف پژوهش حاضر بررسی همسانی درونی و اعتبار مادههای فرم کوتاه پرسشنامهء افسردگی بک (BDI-13) در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
گراث- مارنات(1990)نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه همسانی درونی پرسشنامه فرم کوتاه افسردگی بک (BDI-13) دریافت که آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه افسردگی بک 89/0،عامل اول 85/0 و عامل دوم 81/0 بودند.
برای تعیین این موضوع که پرسشنامه افسردگی از چند عامل معنادار اشباع شده،سه شاخص عمده مورد نظر قرار گرفت:(1)ارزش جدول 2:ماتریس ضرایب همبستگی ساده سؤالهای پرسشنامه افسردگی بک(194- n )(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3:مادههای دو عاملی فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی بک (BDI-13 و بارهای عاملی آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) ویژه1(2)نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل و(3) آزمون اسکری2.
جدول 5:نمرههای دانشجویان در پرسشنامه فرم کوتاه افسردگی بک به تفکیک سطوح افسردگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی همسانی درونی و اعتبار فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی بک (BDI-13) برای سنجش میزان افسردگی در دانشجویان بود.
در این تحقیق، پژوهشگر با استفاده از روش تحلیل مؤلفههای اصلی موفق شد نشان دهد که پرسشنامه افسردگی بک ابزار یک بعدی است و دارای دو عامل است که عامل اول بیشترین سهم تبیین واریانس و عامل دیگر سهم کمتری را در تبیین واریانس پرسشنامه بیان میکند(جدول 4)."