چکیده:
هدف: این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر راهبردهای مقابلهای، کیفیت زندگی و خوش بینی دانشجویان دختر انجام شد. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با پیگیری،40 نفر ازدانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن و آزمون جهت گیری زندگی پاسخ دادند. از طریق 8 جلسه دو ساعته آموزش شادکامی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه مداخلهای در افزایش کیفیت زندگی، خوش بینی دانشجویان موثر است و آموزش این برنامه بر سبک مساله مدار دانشجویان اثربخش است، اما بر سبک هیجان مدار آنان تاثیری ندارد. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد که آموزش شادکامی از طریق اثربخشی بر میزان خوش بینی و راهبردهای مقابله ای مساله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان دختر از نقش موثری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد که آموزش شادکامی از طریق اثربخشی بر میزان خوش بینی و راهبردهـای مقابلـه ای مساله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان دختر از نقش موثری برخوردار است .
لـذا در ایـن پـژوهش مـا سـعی داریـم کـه اثربخشی آموزش شـادکامی فـوردایس بـر راهبردهـای مقابلـه ای،کیفیـت زنـدگی و خـوش بینـی دانشجویان دختر را مورد بررسی قرار دهیم و به دنبال بررسی فرضیه های زیر هستیم : آموزش شادکامی به شیوه شناختی-رفتاری فوردایس میزان خوش بینی دانشجویان دختررا افزایش میدهد.
در این پژوهش اثربخشی برنامه شادکامی فـوردایس بـر راهبردهـای مقابلـه ای،کیفیـت زنـدگی و خوش بینی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است ، برای سنجش آنها از آزمون های آماری چون تحلیل کواریانس استفاده شـده اسـت .
بحث و نتیجه گیری نتایج این تحقیق از اثربخشی آموزش برنامه شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر راهبردهای مقابله ای، کیفیت زندگی و خوش بینی دانشجویان دختر در کوتاه مدت و بلنـد مـدت به طور تجربی حمایت کرد.
نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش برنامه فوردایس کیفیت زندگی دانشجویان دختر را افزایش می دهد این نتیجه همسو با یافته های مطالعات صـمدزاده و همکـاران (٢٠١٣,Samadzadeh,Shahbazzadegan,Abasi)،کــریم علــی و حکــیم پــور ( Karimali,Hakim ٢٠١٣,pur)، مرادی (٢٠٠٧,Moradi)، صداقت (٢٠٠٨,Sedaghat)، نرماشـیری، رقیبـی و مظـاهری (٢٠١٤,Narmashiri,Raghibi,Mazaheri)، رییســـی (٢٠٠٣,Rasisi)، میرزایـــی، پورشـــهریاری و شیبانی (٢٠٠٩,Mirzaei,Poor shahiary,Sheybani) است .
(2011) Comparing the effectiveness of Fordyce`s cognitive–behavioral approach and social skills training approach on increasing High school students` happiness in Isfahan, Iran, Proceedings of the 3rd International Conference of Teaching and Learning INTI International University, Malaysia.