چکیده:
امروزه مشتریان خواستار کالاهای باکیفیتتر و ارزانترند؛ ازاینرو سازمانها ازجمله شرکت ایران ترانسفو -ری بهدنبال راهکارهایی هستند که بتوانند به بقای خود ادامه دهند. پیادهسازی تولید ناب میتواند این شرکت را به این مهم رهنمون سازد. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی سطح آمادگی شرکت ایران ترانسفو-ری برای اجرای سیستم تولید ناب با استفاده از مدل تجزیهوتحلیل ابعادی است. در همین زمینه، طی مطالعات انجامگرفته، 8 مؤلفه و 66 عامل شناسایی و حد انطباق آنها با تولید ناب بررسی شد. روش تحقیق حاضر، زمینهیابی است و دارای 1 سؤال اصلی و 8 سؤال فرعی است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه با صاحبنظران و تکمیل پرسشنامه است. در تجزیهوتحلیل دادهها از روش مقایسۀ زوجی، برای تأیید روایی پرسشنامه از روش تأیید خبرگان و برای سنجش پایایی آن از روش آزمون در آزمون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ایران ترانسفو-ری، 49/0 از انطباق کامل با تولید ناب فاصله دارد و مؤلفههای سازماندهی و رهبری، مدیریت منابع انسانی و مدیریت فرایند تولید بهترتیب بیشترین اهمیت را برای دستیابی به تولید ناب دارند.
Nowadays, customers ask for high quality products with less cost. So, the organizations such as Iran Transfo Rey are looking for a solution to survive longer. Implementation of lean production can lead the company to its target. The main goal of this research is evaluating the readiness of Iran Transfo Rey Co. for performing the Lean Production System through dimensional analysis model. In this regard, 8 components and 66 factors have been recognized through conducted studies and their conformity to Lean Production was studied. The current research methodology is survey model including one main question and 8 sub-questions. Data was gathered through interview to experts and completing the questionnaires. Paired comparison technique was used for analyzing data. Validity of questionnaires approved by Experts and respectively final assessment was done through test re test. Findings show that Iran Transfo Rey Co. was 49% away from full conformity to lean production; and components including organization and leadership, human resource management and production process management had the most importance for lean production achievement.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش در پي ارزيابي آمادگي شرکت ايران ترانسفوـ ري براي پيـاده سـازي توليـد نـاب بوده و به منظور ارائة يک مدل و روش مناسب با سه هدف زير انجام گرفته است : الف ) شناسايي ابعاد (مؤلفه ها) و عوامل (سازه هاي ) توليد ناب ؛ ب) ارائه و تبيين الگوي ارزيابي و امکان سنجي توليد ناب ؛ ج) تعيين ابعاد (مؤلفه ها) و عوامل (سازه هاي ) مؤثرتر در ارتقاي سطح نابي سيستم .
در پـي ظهـور تعـاريف عمليـاتي متعـدد، مدل هاي فراواني نيز براي سنجش اين مفهوم توليدي به وجود آمده است که در ايـن بخـش بـه برخي از اين مدل ها و پژوهش ها معرفي مي شود: مدل کارلسون و آهلشتروم (١٩٩٦): اين محققان در تحقيقي با عنوان «ارزيابي تغييـرات در جهت نابي » در نظر داشتند مدلي را به منظور عملياتي کردن اصول متفاوت توليد ناب ، يا به عبارت ديگر يافتن راه هايي براي سنجش پيشروي در فرايند پياده سـازي نـابي توسـعه دهنـد.
Human Resource Management مدل تجزيه وتحليل ابعادي ١ (١٩٩٠): مـدل تجزيـه وتحليـل ابعـادي از روش هـاي ارزيـابي يکپارچگي عوامل با مشخصه هاي متفاوت است که براي استنتاج اطلاعات به کار گرفته مي شـود (قدسي پور، ١٩٩٦).
نتيجه گيري و پيشنهادها در اين پژوهش به منظور ارزيابي سطح آمادگي شرکت ايران ترانسفوـ ري براي پياده سـازي توليـد ناب ، براساس تحقيقات و مطالعات منابع مختلف و مرتبط با مؤلفه ها، عوامل ، و اصول نظام توليـد ناب ، ازجمله فلد (٢٠٠١)، شاه و وارد (٢٠٠٣)، و شاه و وارد (٢٠٠٧) و همچنين نظر کارشناسان و خبرگان ، ٨ مؤلفه و ٦٦ عامل مؤثر به عنوان معيارهاي اصلي و فرعي در ناب سازي شناسايي شد و سپس با استفاده از پرسشنامه ، روش مقايسة زوجي و مدل تجزيه وتحليل ابعادي ، نـرخ سـازگاري عوامل و مؤلفه هاي مورد نظـر، بـا توليـد نـاب محاسـبه شـد.