چکیده:
طراحی مدل های سنجش توسعه فرهنگی و به طبع آن شاخص های فرهنگی از جمله ابزار های مهم برای شناخت وضعیت فرهنگی کنونی جامعه، ارزیابی عملکرد و نتایج اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی گذشته و نیز تعیین و ترسیم وضعیت فرهنگی مطلوب جامعه در آینده می باشد. این پژوهش کیفی با هدف طراحی و ارائه الگوی سنجش توسعه فرهنگی در کشور با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام شده است. داده های این پژوهش با استفاده از روش مشاهده مشارکتی، تکنیک مصاحبه باز و عمیق و نیز مطالعه اسناد و منابع مرتبط جمع آوری شده و با استفاده از تکنیک مثلث سازی ترکیب شده اند. روش نمونه گیری مورد استفاده از نوع نمونه گیری نظری و هدفمند بوده و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری گزینشی و استفاده از نرم افزار atlas.ti داده ها مورد تحلیل قرار گرفته اند و در نهایت شاخص های سنجش توسعه فرهنگی در کشور در قالب 6 بعد اصلی، 22 مولفه و 84 شاخص عملیاتی طبقه بندی شده اند.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش کیفی با هدف طراحی و ارائه الگوی سنجش توسعه فرهنگی در کشور با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام شده است .
در جریان توسعه فرهنگ بسیاری از عوامل و عناصری را که فرایند توسعه را تسریع می نماید را می توان از دیگر فرهنگ ها به صورت منفصل به سیستم وار دست چین کرده و وارد فرهنگ خودی نمود و با حفظ ساختار و مفروضات اساسی فرهنگ خودی ( اعتقادی ، ارزش ها، هجارها) از آنها به نحو مطلوب استفاده نمود پالایش فرهنگی : پالایش فرهنگی یعنی شناخت دقیق فرهنگ خویش ، نقد و ارزیابی آن ، مشخص کردن ویژگی های مثبت و تقویت آنها و تشخیص ویژگی های منفی و زدودن تدریجی آنها از چهره ف رهنگ است (صباغ پور، ١٣٨٥ :٥) چندین نکته مهم را می توان ازتعریف فوق استناد کرد: ١- پالایش فرهنگی یک فرایند بوده و همیشگی یعنی پایانی بر آن نیست .
مدل نظری زمینه : - - سهم فرهنگ در اقتصاد - - میزان مشارکت فرهنگی شرایط علی: مقوله محوری: پیامد اصلی : میزان بهره مندی از میزان تامین نیازها راهبرد اصلی: آگاهی و شناخت وضعیت حقوق فرهنگی وخواسته های فرهنگی سنجش توسعه فرهنگی جامعه هویت فرهنگی فرهنگی در کشور عوامل مداخله گر: - ظرفیت ها و امکانات فرهنگی: امکاتات فرهنگی آموزش و نیروی انسانی ارتباطات میراث فرهنگی - میزان خلاقیت و تولید فرهنگی 21.
Understanding Creative Industries, Cultural Statistics for Public Policy Making.