چکیده:
در این مطالعه ساختار بازارهای گوشت گاو و گوساله ی داخلی با استفاده از معادله های همزمان با روش سازمان صنعتی تجربی نو بررسی شد . داده های مطالعه مربوط به دوره ی (1350 -1385) بوده و از شاخص هرفیندال به عنوان یک متغیر در معادله ی حاشیه ی بازار استفاده شده است . نتایج نشان داد که در طول دوره ی مورد مطالعه ، قدرت بازار و اثر کارایی هزینه در تولید و توزیع گوشت در داخل کشور ، به ترتیب 0/114و 0/523- است . در واقع ، تولید کنندگان دارای قدرت بازار نبوده و نمی توانند قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهند و بنگاهها ی تولیدی دارای کارایی هزینه بوده وایجاد منفعت می کنند.
The current study has explored the internal meat and beef market structure using simultaneous equation with new empirical Industrial organization (NEIO) method. Data were collected for 1971-2005 period .Also، Herfindal index was used as a variable in marginal market equation. Results showed that the market power and cost efficiency
impacts in meat production and distribution were 0.114 and -0.523، respectively. In fact producers did not have market power and could not influance on prices. Production firms had cost efficiency and market profit.
خلاصه ماشینی:
"اندازه گیری قدرت بازار و کارایی هزینه ی تولید و توزیع گوشت گاو و گوساله در ایران 2 1* فاطمه علیجانی و محمود صبوحی تاریخ دریافت :٨٨/٢/٢٤ تاریخ پذیرش :٨٨/٣/٢٠ چکیده در این مطالعه ساختار بازارهای گوشت گاو و گوساله ی داخلی با استفاده از معادله های همزمان با روش سازمان صنعتی تجربی نو بررسی شد .
هزینه نهایی فرآوری واحد i ام از تابع زیر بدست می آید: Ci(qi,v)=qi∑ ∑αij(vivj)1/2 +(qi)2∑βivi (7) i j i ابتدا از تابع هزینه مشتق گرفته و سپس در رابطه ی (٣) قرار داده که رابطه زیر بدست می آید: P=w+qiw(1+θ)i+qi∑ ∑αij(vivj)1/2 +2(qi) ∑βivi =0 (8) Qη i j i qi/Q بیانگر سهم بازاری هر بنگاه است و جمع سهم بنگاهها تولید صنعت را نشان می دهد که رابطه زیر را می توان برای آن نوشت : p+∑(qi)2(p)(1+θi)−w−∑∑αij(vivj)1/2 −2∑(qi)2Q∑βivi =0 (9) Q η i j i Q i با تقسیم رابطه ی (٦) به P و بازنویسی دوباره ی مدل ، حاشیه ی هزینه - قیمت را به صورت زیر می توان محاسبه کرد ( آزم ، ١٩٩٧و هاتریل وهمکاران ، ٢٠٠٦) : (10) H(+Θ) ( )1/2 M= +∑∑αij vivj +2HQ∑βivi η i j w i w کـه در آن w/p−W()M= حاشـیه ی نهـاده ی اولیـه ،٢(qi/Q)∑H= شـاخص i هرفیندال ،(qi٢∑)/qiθ(٢∑)Θ= میانگین وزنی از تغییرات احتمالی N واحد تولیـدی اسـت .
به منظور افزایش عرضه ی دام ، از دامداران داخلی حمایت صورت گیرد زیرا به طور میانگین ٨٠ درصد دامپروری ایران به صورت خرد ، پراکنده و معیشتی است ( وزارت جهاد کشاورزی ١٣٨٥) ، بنابراین زمینه سازی و تشویق ایجاد واحدهای بزرگ با صرفه های مقیاس و مدون توسط دولت به گونه ای که در هر استان مساعد ، حداقل از احداث یک واحد بزرگ برای تولید عظیم حمایت کند ، همچنین با قدرت بازار توأم خواهد بود."