چکیده:
در متون اسلامی از جنگ در راه خدا با عنوان « جهاد« نام برده می شود. علیرغم آنکه جهاد در اسلامی مطلقا ماهیت دفاعی دارد، جهادگرایان نوین با استفاده گزینشی از ایات قران کریم جبهه ای جنگی علیه غرب گشوده اند. دغدغه اصلی تحقیق حاضر شناساندن انچه را«جهاد گرایی نوین» نامیده ایم - به عنوان پدیده ای جهانی شده - می باشد؛ که به این منظور از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. نتایج بدست امده این است که « جهاد گرایی نوین»، به نمایندگی القاعده، واکنش افراد گرایان خشونت طلب اسلامی، علیه هژمونی غربی است. از انجا که « جهاگرایی نوین» در بستر جهانی شدن رشد و نمو یافته است، از ابزارهای جهانی شدن مثل تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات استفاده می کند؛ و القاعده گرایی فراملیتی ، به یک تهدید غیر متمرکز فرا سرزمینی بدل گشته است.
The war for God''s sake is called jihad in Islamic texts. The new jihadists have opened a front against the West by selective use of verses from the Quran، despite the absolutely defensive nature of jihad in Islam. The main purpose of this article is to introduce what we call «new jihadism»- as a globalized phenomenon. The method of study and analysis is descriptive- analytical. The result is that new jihadism، represented by Al‐Qaeda، is Islamic violent extremists'' reaction to Western hegemony. The new jihadists consider this reaction as a way of achieving salvation and god’s satisfaction; and also they are caught in the illusion of victory over the West and creation of an imaginary Islamic alternative. Since new jihadists have been developed in the context of globalization it benefits from globalization''s means such as Information and Communication Technology. Transnational Al-Qaeda، as the symbol of globalized new jihadists، has become a trans-territorial decentralized threat. It could be said، after the death of Bin Laden that the jihadists who believe that the very existence of the West is a threat will continue to use decentralized violence to fight a foe which cannot be ignored.
خلاصه ماشینی:
ابوبکر محمد بن ابی السهل السرخسی (مرگ ٤٨٢ق )، از فقیهان مکتب حنفی اهل سنت ، آیات قرآن را به گونه ای چیده است که گویی احکام رابطۀ مسلمانان با غیر مسلمانان ، از اعراض و ترک رابطه تا دعوت به اسلام از راه موعظه ، تا جنگ دفاعی در صورت تهاجم دشمن ، و سرانجام تا تهاجم ابتدایی به غیر مسلمانان ، تحول یافته و در این آخری به عنوان حکم نهایی تثبیت شده است (فیرحی ، ١٣٨٧: ١٣٣).
(289-290 عبارات فوق ساختار عمومی بیان شیعه در باب ماهیت جهاد در اسلام است که گفته میشود در امتداد فقه الجهاد اهل سنت در دورة میانه و در تناظر با آن قرار دارد (صالحی نجف آبادی، ١٣٨٢: ٤٦)؛ و بی هیچ تغییری از شیخ طوسی (٣٨٠- ٤٦٠ق ) تا محمد حسن نجفی 48 صاحب جواهر (١٢٦٦ق )، مؤلف بزرگ ترین موسوعۀ متأخر شیعه به نام «جواهر الکلام » و بعد از آن تداوم یافته است (فیرحی ، ١٣٨٧: ١٣٥).
گفتار دوم : جهاد در عرصه جهانی و القاعده الف ) جهادگرایی نوین به عقیده افراط گرایان خشونت طلب اسلامی ، گویا به کارگیری خشونت یا تروریسم به مسلمانان اجازه میدهد دروغ های غرب را به خوبی تشخیص دهند و غرب به ظاهر قدرتمند اما ترسو را وادار به عقب نشینی از جهان اسلام سازند و در انتظار شکست نهاییاش باشند (٣١٢-٣٠٣ :٢٠٠٤ ,Walton) استیلای امپریالیستی بر جهان اسلام ، حمایت از اسرائیل و 53 تهاجمات بر عراق و افغانستان نگرانی های مسلمانان را شدت بخشیده و نفرت آنها را از غرب افزایش داده (٢٠٠٥ ,Clement).