چکیده:
شهرهای خلّاق بهعنوان مراکز نوآوری» خلّاقیت و تبدیل ایده به ثروت» قلمداد می گردند. از آن جا که ایده و نوآوری عناصر اصلی رقابتی
در عصر جهانی شدن» هستند؛ داشتن شهر خلّاق» آرزوی هر جامعهای است. اماء به واقع شهر خلّاق چگونه شهری است و چه ویژگیها و
شاخصهابی دارد؟ شرابط لازم برای ان که شهری خلّاق باشد چیست؟ چگونه خلاقیت شهروندان باعث توسعه می گردد؟ این تحفیق با بررسی
تحلیلی موضوع سعی در پاسخ دادن به سئوالهای مذ کور دارد. روش تحقیق پژوهش مورد نظر توصیفی- تحلیلی با رویکرد کیفی بوده و هدف
مقاله حاضر دستیابی به پاسخ سوالات پژوهش بعنی» بافتن شرابط لازم برای شهرهای خلاق و راهبردهای آن میباشد. اساس اقتصادی شهرهای
خلاق بر پایه فرهنگ و منابع فرهنگی است و از مفاهیمی چون صنایع فرهنگی» صنایع خلّافی و اقتصاد خلّاق سخن به میان میآید. جذب و
پرورش استعدادها و ایدهها نیازمند محیطی تنوع بردبار و باز است. اگر شهری موفق به جذب افراد خلاق وبه کارگیری آنها در
مدیریت» اقتصاد و صنایع فرهنگی باشد میتواند در صحنه رقابت و توسعه اقتصادی نیز موف عمل تماید. دراین میان کلانشهر تبریز نش و
جایگاهی ویژه در عرصه ملّی و بعضا بینالمللی ایفا مینماید و سهم عمدهای در بروز فعالیتهای نوآورانه و عرصه اقتصاد خلاق دارد و به
لحاظ دارا بودن پیشینه تاریخی و فرهنگی» وجود آثار تاریخی- مذهبی در سطح شهر و دارا بودن امکانات و پتانسیلهای زیست محیطی جهت
جذب گردشگران داخلی و خارجی: اولین بودن این شهر در تمام زمینههاء توسعه مناطق آزاد و صنعتی» طرح ساختاری مناسب اقتصادی و
سابقه اقتصادی مطلوب» زیرساختهای حملونقل عمومیو خصوصی, داشتن ارتباط با سابر نقاط جهان از طربق ارتباط از راه دورو دیگر
ارتباطات, قابلیت تبدیل شدن به یک شهر خلاق را دارد
خلاصه ماشینی:
اما، به واقع شـهر خلـاق چگونـه شـهري اسـت و چـه ويژگـي هـا و شاخص هايي دارد؟ شرايط لازم براي اين که شهري خلاق باشد چيست ؟ چگونه خلاقيت شهروندان باعث توسعه مي گردد؟ اين تحقيق با بررسي تحليلي موضوع سعي در پاسخ دادن به سئوال هاي مذکور دارد.
در اين ميان کلانشـهر تبريـز، نقـش و جايگاهي ويژه در عرصه ملي و بعضا بين المللي ايفا مي نمايد و سهم عمده اي در بروز فعاليـت هـاي نوآورانـه و عرصـه اقتصـاد خـلاق دارد و بـه لحاظ دارا بودن پيشينه تاريخي و فرهنگي ، وجود آثار تاريخي - مذهبي در سطح شهر و دارا بودن امکانات و پتانسيل هاي زيست محيطـي جهـت جذب گردشگران داخلي و خارجي ، اولين بودن اين شهر در تمام زمينه ها، توسعه منـاطق آزاد و صـنعتي ، طـرح سـاختاري مناسـب اقتصـادي و سابقه اقتصادي مطلوب ، زيرساخت هاي حمل ونقل عمومي و خصوصي ، داشتن ارتباط با سـاير نقـاط جهـان از طريـق ارتبـاط از راه دور و ديگـر ارتباطات ، قابليت تبديل شدن به يک شهر خلاق را دارد.
برنامه ريزي فرهنگي شهرمحور به عنوان مهـم تـرين خط مشي نوآوري فرهنگي محلي سال هاي اخير پديدار و واژه «شهر خلاق » Creative City به يـک موتـور محـرک مدني تبديل شد.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که شهر خلاق با تکيه بر مردم و بنگاه هاي اقتصادي به عنوان ارکان اصلي خود و از سوي ديگر، از طريق تنوع جمعيت باعث تقويت خلاقيت مي شود کـه يکـي از صفات مشخص و مهم کارآفرينان است و نقش کليدي و اساسي در رشد و توسعه اقتصادس دارد.