چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورة متوسطة شهر قم صورت پذیرفته است. روش پژوهش «توصیفی» از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعة آماری شامل دبیران دورة متوسطة شهر قم (2925 نفر) بوده که در سال 1393-1394 مشغول به تدریس بودند. ابزار اندازه گیری پرسش نامة محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که: 1. از نظر دبیران، در میان راه کارهای چهارگانة مؤثر بر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، راه کارهای آموزشی با میانگین 21/4 بیشترین، و راه کارهای پژوهشی با میانگین 2 کمترین تأثیر را دارند. 2. در بیشتر سؤالات بین نظرات پاسخ گویان از لحاظ عوامل جمعیت شناسی تفاوت معناداری در سطح 05/0 < p ملاحظه نمی شود.
The present study aims at investigating the effective ways to fosterthe culture of sacrifice and martyrdom in schools in view of the high school teachers in Qom. This research usus a "descriptive" method and a practical approach .The survey sample consists of 2925 teachers who teach in the high schools in Qom for the year 1393-1394.The measurement technique is a valid and reliable questionnaire designed by the researcher، and the results were analyzed through using descriptive and inferential statistics. The major findings of this study indicate:
1. According to the teachers، among the four strategies effective for fostering the culture of sacrifice and martyrdom at schools، the educational strategies are the most effective (mean: 4.21)، and the research strategies are least effective(mean:2). 2. Demographically، no significant difference (p <0 /05) is detected in the respondents' views.
خلاصه ماشینی:
"از نظر دبیران دورة متوسطه، راه کارهای آموزشی نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس به چه میزان مؤثرند؟ به منظور دستیابی به پاسخ این سؤال، 9 گویه در پرسش نامه قرار گرفت و تجزیه و تحلیل انجام شد و در قالب شاخص های آماری توصیفی و نیز نتایج تحلیل های آماری استنباطی، طی جداول ذیل ارائه گردید: الف.
2. از نظر دبیران دورة متوسطه، راه کارهای پژوهشی نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس به چه میزان مؤثرند؟ به منظور دستیابی به پاسخ این سؤال، 7 گویه در پرسش نامه قرار گرفت و تجزیه و تحلیل انجام شده در قالب شاخص های آماری توصیفی و نیز نتایج تحلیل های آماری استنباطی طی جداول ذیل ارائه گردید: الف.
3. از نظر دبیران دورة متوسطه، راه کارهای فرهنگی نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس به چه میزان مؤثرند؟ به منظور دستیابی به پاسخ این سؤال، 9 گویه در پرسش نامه قرار گرفت و تجزیه و تحلیل انجام شده در قالب شاخص های آماری توصیفی و نیز نتایج تحلیل های آماری استنباطی طی جداول ذیل ارائه گردید: الف.
4. از نظر دبیران دورة متوسطه، راه کارهای هنری نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس به چه میزان مؤثرند؟ به منظور دستیابی به پاسخ این سؤال، 7 گویه در پرسش نامه قرار گرفت و تجزیه و تحلیل انجام شده در قالب شاخص های آماری توصیفی و نیز نتایج تحلیل های آماری استنباطی طی جداول ذیل ارائه گردید: الف."