چکیده:
هایدگر در مقاله «پرسش از تکنولوژی» دو کار اساسی انجام میدهد که مدخل مناسبی برای سنجش نظریه او در مورد فلسفه تکنولوژی است. اول اینکه گرچه هایدگر در تبیین هویت تکنولوژی وامدار ارسطو است، اما او نتایجی را که ارسطو در کتابهای مختلف خود بدانها تصریح کرده بود، محصول روش هرمنوتیکی خود میداند. افزون بر این، ویژگی «تعرضآمیز» بودن را بر هویت تکنولوژی جدید میافزاید و تکنولوژی را براساس همین ویژگی تعریف میکند؛ این مقاله بر آن است تا نشان دهد هایدگر در بخش عمدهای از تفکر فلسفی در مورد تکنولوژی و تبیین «دخالت مسئولانه علل اربعه در به ظهور آوردن تکنولوژی»، وامدار ارسطو است و در بخشی دیگر از نظریه خود در مورد ویژگی «تعرضآمیز» بودن تکنولوژی جدید ـ اگر بخواهیم از اصول ارسطویی برای نقد آن استفاده کنیم ـ بر خطا بوده است
خلاصه ماشینی:
افزون بر این، ویژگی «تعرضآمیز» بودن را بر هویت تکنولوژی جدید میافزاید و تکنولوژی را براساس همین ویژگی تعریف میکند؛ این مقاله بر آن است تا نشان دهد هایدگر در بخش عمدهای از تفکر فلسفی در مورد تکنولوژی و تبیین «دخالتِ مسئولانه علل اربعه در به ظهور آوردنِ تکنولوژی»، وامدار ارسطو است و در بخشی دیگر از نظریه خود در مورد ویژگی «تعرضآمیز» بودن تکنولوژی جدید ـ اگر بخواهیم از اصول ارسطویی برای نقد آن استفاده کنیم ـ بر خطا بوده است.
irتاریخ دریافت: 21/5/94 تاریخ تأیید: 9/8/94 مقدمه 1 2 هایدگر 3 در مقاله «پرسش از تکنولوژی» دو کار اساسی میکند که به نظر میرسد محل تأمل است: اول اینکه گرچه در تبیین هویت تکنولوژی بسیار وامدار ارسطو است، اما این دِیْن را نادیده میگیرد و نتایجی را که ارسطو بدانها به وضوح تصریح کرده بود، محصول روش هرمنوتیکی خود میداند.
این در حالی است که چنانکه در ادامه خواهیم دید، تکنولوژی در نظر ارسطو هویت انسانی خود را واجد است و اصلاً با انسان و علت فاعلی، تفکر او و صورتبخشی که فراهم میکند، معنا پیدا میکند.
در ادامه در ضمن فرایندی واحد نشان خواهیم داد هم علل اربعه در تکنولوژی ارسطویی وجود دارند، به نحوی که آنها با یکدیگر عهدهدار محصول به وجود آمدهاند و هم تخنه و اپیستمه با وجود تمایز با یکدیگر مرتبط هستند، افزون بر اینکه این ارتباط به «ظهور آوردن»ی را که در هویت تکنولوژی هست، برای ما توضیح میدهد.
این در حالی است که ارسطو در جایجای کتابهای خود نشان میدهد تخنه امری است که اولاً، با هدف سروکار دارد و ثانیاً، برای رسیدن به آن هدف از ابزار استفاده میکند (ارسطو، 1389، 1140 a-1094 a).