چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانههای عمومی استان البرز اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است. جامعه پژوهش را کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان البرز تشکیل دادهاند که تعداد آنها 107 نفر بوده است. نمونه مورد پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 84 نفر تعیین گردید که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بوده است و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 917/0 تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارتوصیفی، تحلیلی و آزمون مقایسه میانگین یکنمونهای توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها: بیشترین شرکت در کلاسهای برگزارشده مربوط به دورههای مقدماتی و پیشرفته ICDL و تکنیکهای قصهگویی و کتابداری است و نقش دورههای آموزشی در ارتقاء مهارتهای مجموعهسازی، سازماندهی، مرجعشناسی وارائه خدمات و فناوری اطلاعات زیاد است. بهتر است شکل برگزاری کلاسهای آموزشی بصورت حضوری، زمان برگزاری کلاسهای آموزشی در ساعت کاری و مدرس کلاسهای آموزشی اساتید دانشگاه باشند و بیشترین مهارتها و آموزشهای مورد نیاز در آینده مربوط به آشنایی با سیستمهای هوشمند درکتابخانه، آشنایی با منابع اطلاعاتی اینترنتی وآشنایی با اصول اخلاق حرفهای درکتابخانهها است. نتیجهگیری: حدود نیمی از کارکنان دارای سابقه زیر بیست سال هستند؛ با این حال هنوز از فرصت ارتقا و دانشاندوزی برخوردارند. ازاین رو، ضروری است برنامهریزی بهتری در جهت روزآمدکردن فعالیت کتابخانه، با توجه به مهارتها و تمایلات شرکتکنندگان در دورهها ، طراحی و اجراشود.
خلاصه ماشینی:
سوالات پژوهش ١- کتابداران کتابخانه های عمومی استان البرز در چه دوره های آموزشی شرکت کرده اند؟ ٢- از دیدگاه کتابداران ، نقش دوره های آموزشی در ارتقاء مهارت های مجموعه سازی، سازماندهی، خدمات مرجـع و فنـاوری اطلاعات و ارتباطات به چه میزان است ؟ ٣- از دیدگاه کتابداران شکل مطلوب برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت چیست ؟ ٤- از دیدگاه کتابداران زمان مناسب برگزاری دوره های آموزشی چیست ؟ ٥- از دیدگاه کتابداران بهتر است دورهای آموزشی توسط چه کسانی تدریس شود؟ ٦- دیدگاه کتابداران درباره مهارت ها و آموزش های مورد نیازشان در آینده چیست ؟ پیشینه پژوهش مزینانی (١٣٧٧) در بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی و مراکز اطـلاع رسـانی ایـران ، نیازهـای مهارتی کتابداران و مدیران دارای مدارک تحصیلی گوناگون در مقاطع مختلف را براسـاس ٢٨ اولویـت مـورد پیمـایش قـرار داده است .
دیدگاه کتابداران درباره مهارت ها و آموزش های مورد نیازشان در آینده چیست ؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطورکه در جدول ١٦ مشاهده میشود، از دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی اسـتان البـرز، نیازهـای آموزشـی آنـان در آینده مربوط به حوزه های زیر است که به ترتیب اهمیت عبارتنـد از: ٥٣ نفـر (١٤/٣ درصـد) آشـنایی بـا سیسـتم هـای هوشـمند در کتابخانه ، ٤٨ مورد (١٢/٩ درصد) مربوط به آشنایی با منابع اطلاعاتی اینترنتـی و دوره هـای آشـنایی بـا اصـول اخـلاق حرفـه ای در کتابخانه ها، آشنایی با سازمان هـا و شـیوه مـدیریت کتابخانـه ، اصـول و شـیوه هـای مـدیریت دانـش و زبـان تخصصـی کتابـداری و اطلاع رسانی.