چکیده:
هدف : هدف اصلی این پژوهش سنجش نیازهای آموزشی کتابداران متخصص و غیرمتخصص کتابخانه های عمومی مشهد و بررسی نقش تجربه در نوع و ترتیب این نیازها است . روش : این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی انجام گرفت . جامعه آماری این پژوهش همه کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی مشهد بودند که از میان آنها ١٤٠ نفر با روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته با ٥٧ گویه جمع آوری شد. یافته ها: نیازهای آموزشی کتابداران متخصص به ترتیب مرجع شناسی و ارائه خدمات ، فناوری اطلاعات ، سازماندهی، مهارت های سواد اطلاعاتی، و مجموعه سازی است . نیازهای آموزشی کتابداران غیرمتخصص به ترتیب فناوری اطلاعات ، مرجع شناسی و ارائه خدمات ، مهارت های سواد اطلاعاتی، مجموعه سازی، و سازماندهی است . نیاز کتابداران متخصص در حیطه سازماندهی نسبت به کتابداران غیرمتخصص بیشتر است . میزان سابقه در نیازهای آموزشی کتابداران نقشی نداشت ، تنها در مورد کتابداران غیرمتخصص میزان سابقه در نیاز آموزشی مرجع شناسی و ارائه خدمات تفاوت ایجاد کرد.
خلاصه ماشینی:
اگرچه تاکنون پژوهش هایی به منظور مطالعه نیازهای آموزشی کتابداران در جهت برنامه ریزی دقیق تر برنامه های آموزشی این قشر انجام شده است ( ;٢٠٠٦ ,Moarefzade and Saney Dehkordi ;٢٠٠٠ ,Mazinani Entezarian, 2010; Nikkar and Farzin, 2000; Rajabbaigy and associate, 2008; Moarefzade, ٢٠٠١ ,Chopra ,٢٠١٢ ,Zeinali Kermani and Fadayi ;٢٠١٢ Kamaie and CHraghi).
بنابراین اولویت های آموزشی کتابداران متخصص کتابخانه های عمومی شهر مشهد با توجه به میزان میانگین آنها و تفاوت معنیدار بین آنها در مرحله اول ، به ترتیب مرجع شناسی و ارائه خدمات و فناوری اطلاعات بوده و سپس ، به ترتیب سازماندهی، مهارت های سواد اطلاعاتی و مجموعه سازی است .
بنابراین اولویت های آموزشی کتابداران غیرمتخصص کتابخانه های عمومی مشهد با توجه به میزان میانگین و تفاوت معنیدار بین آنها ابتدا، فناوری اطلاعات و در مرحله دوم ، به ترتیب مرجع شناسی و ارائه خدمات ، مهارت های سواد اطلاعاتی و مجموعه سازی و نهایت در مرحله سوم ، سازماندهی است .
٠٥∝، تفاوت معنیداری بین میانگین نیازهای آموزشی، مجموعه سازی، مرجع شناسی و ارائه خدمات ، فناوری اطلاعات ، مهارت های سواد اطلاعاتی دو گروه کتابداران متخصص و غیرمتخصص کتابخانه های عمومی مشهد مشاهده نشده و فقط تفاوت معنیدار بین میانگین سازماندهی دو گروه مشاهده میشود.
یافته ها نشان داد که اولویت های آموزشی کتابداران متخصص کتابخانه های عمومی شهر مشهد، به ترتیب مرجع شناسی و ارائه خدمات ، فناوری اطلاعات ، سازماندهی، مهارت های سواد اطلاعاتی و مجموعه سازی است .