چکیده:
نوشتار حاضر بر آن است که نشان دهد سنت انتظار موعود منجی در کیش زردشت وجود داشته و در متون این دین به آمدن سه منجی موعود خبر داده شده است . همچنین می تـوان این سه موعود را به ترتیب ، با حضـرت عیسـی حضـرت محمـد٦ و منجـی موعـود آخرالزمان در تمام ادیان الاهی مطابق دانست . در مورد دو موعود نخست ، در تواریخ مسلمین از خود زردشت نقل و تصریح وجود دارد؛ اما در مورد منجی سوم، لفظ استدریکا به معنـای
مرد عالم آمده است که عالمان مسلمان در کتابهای تحقیقی که در مورد سوشیانت هـا در آیین زردشت نوشته شده است ، به تعیین مصداق آن ها در تاریخ این دین نپرداخته اند. که این ، می تواند یا ناشی از کم توجهی تاریخ نگاران مسلمان در این زمینه باشد؛ یـا ایـن کـه مفهـوم موعود آینده را نوعی اسطورة بدون مصداق تلقی کرده اند. بر اسـاس نوشـتار حاضـر اندیشـة موعود منجی در زمان زردشت اندیشه ای شناخته شده بوده است و زردشت با توجه به شناخت مردم از مفهوم منجی ، آمدن سه تن از آنها را تایید کرده که طبق برخی متون تاریخی پـس از اسلام، نخستین سوشیانت بر حضرت عیسی ٧ منطبق است ؛ دومین سوشیانت بـر پیـامبر اسلام٦ و سومین سوشیانت ، بر امام عصر٤ انطباق دارد. به این ترتیب ، نتیجـه چنـین است که در آیین زردشت همانند سایر ادیان الاهی ، فقط آمدن یک منجی موعود مـورد نظـر است .
The current research tries to show that the tradition of waiting for the Promised Savior has existed in the Zoroastrian religion and the religion’s texts have spoken about three Saviors. Also، we can match up the three Promised Saviors respectively to the Jesus Christ، the Prophet Muhammad (PBUH)، and the Apocalypse Savior in all Divine religions. In the case of the first two Promised Saviors، there are quotes and assertions from the Zoroaster himself in the Muslim history; but about the third Savior، the term “Astadriekā” meaning “the scholarly man” has been used which the Muslim scholars have not engaged in determining its examples in the history of this religion in the investigative books written about Saoshyants in Zoroastrian religion and it can be either due to the inattention of the Muslim historians; or they have considered the concept of the future Promised as a myth without any instance. According to this paper، the idea of the Promised Savior was a well-known thought at the time of Zoroaster and according to the people’s knowledge of the concept of savior، Zoroaster has confirmed the appearance of three of them that based on some historical texts (written) after the (advent of) Islam، the first Saoshyant matches Jesus Christ. The second one matches the Prophet Muhammad (PBUH) and the third one is compared to the Imam of the Time. As such، the result is in the Zoroastrian religion like other divine religions only one Promised Savior is considered to appear.
خلاصه ماشینی:
"در مورد دو موعود نخست، در تواریخ مسلمین از خود زردشت نقل و تصریح وجود دارد؛ اما در مورد منجی سوم، لفظ «استدریکا» به معنای «مرد عالم» آمده است که عالمان مسلمان در کتابهای تحقیقی که در مورد سوشیانتها در آیین زردشت نوشته شده است، به تعیین مصداق آنها در تاریخ این دین نپرداختهاند.
بر اساس نوشتار حاضر اندیشة موعود منجی در زمان زردشت اندیشهای شناخته شده بوده است و زردشت با توجه به شناخت مردم از مفهوم منجی، آمدن سه تن از آنها را تایید کرده که طبق برخی متون تاریخی پس از اسلام، نخستین سوشیانت بر حضرت عیسی( منطبق است؛ دومین سوشیانت بر پیامبر اسلام( و سومین سوشیانت، بر امام عصر( انطباق دارد.
به این ترتیب، این عقیده که گفته شود اصطلاح سوشیانت در تمام اوستا به موعودهایی در آخرالزمان اشاره ندارد، بلکه منظور از آنها فقط زردشت و یاران او میباشد؛ عقیده درستی نیست (رضی، 1389: 10)؛ زیرا اگرچه پیشگویی سوشیانتهای آینده به زردشت نسبت داده شده است؛ چون محتوای یشتها از گاتاها در بخش یسنهها قدیمیتر است؛ احتمالا خود زردشت واضع اصل این اصطلاح نبوده؛ ولی به طور جدی صحت این اندیشه را در گاتاها تایید کرده است و جزئیات بیشتر راجع به ظهور موعودهای بعدی را خاطر نشان کرده که نه در گاتاها، بلکه در برخی تواریخ اسلامی باقی مانده است."