چکیده:
«فرا آگاهی» سهم وسیعی از پژوهش های موجود درعلم ((فراروانشناسی)) را در دو قرن اخیر، به خود اختصاص داده است. فرا آگاهی یا superconciousness ,(12 pp, 2005, Amram, joseph) زمانی رخ می دهد که چیزی بی آنکه منشا توضیح پذیری داشته باشد، به ذهن راه می یابد و نشانه های ظاهری و فیزیکی از خود بر جای می گذارد و دست یازی به این آگاهی کیهانی درهای عظیمی از معرفت را به روی انسان بازخواهد کرد. مقاله ی حاضر با روش کتابخانه ای و تحلیلی، موضوع فرا آگاهی را که زیر مجموعه ی علم فرا روانشناسی است از نگاه قرآن کریم به بحث و بررسی گذاشته است. بخش نخست، به مباحثی درباره ی آگاهی های عمیق و چیستی آن ها و انواع فرا آگاهی اختصاص دارد و بخش دوم به تطبیق برخی از آیات قرآن بر پاره ای از اقسام فرا آگاهی پرداخته است که بر اساس آن، می توان نتیجه گرفت که امکان و وقوع فرا آگاهی، مورد تایید قرآن است. با توجه به اینکه فرآیند نزول وحی خود یکی از بارزترین و کاملترین مصادیق فرا آگاهی به شمار می آید و قرآن کریم خود در چنین فرآیندی پدید آمده است، نتیجه ی مورد نظر این نوشتار، از استحکام و قوت بیشتری برخوردار خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
فرا آگاهی یا superconciousness ,(12 pp, 2005, Amram, joseph) زمانی رخ می دهد که چیزی بی آنکه منشأ توضیح پذیری داشته باشد، به ذهن راه می یابد و نشانه های ظاهری و فیزیکی از خود بر جای می گذارد و دست یازی به این آگاهی کیهانی درهای عظیمی از معرفت را به روی انسان بازخواهد کرد.
با توجه به اینکه فرآیند نزول وحی خود یکی از بارزترین و کاملترین مصادیق فرا آگاهی به شمار می آید و قرآن کریم خود در چنین فرآیندی پدید آمده است، نتیجه ی مورد نظر این نوشتار، از استحکام و قوت بیشتری برخوردار خواهد بود.
با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش های علمی و آزمایش های تجربی از پاره ای از انواع فرا آگاهی و قبول و تأیید امکان وقوع اینگونه دریافت ها از سوی بسیاری از دانشمندان، اینک این سؤال مطرح می شود که نگاه وحی قرآنی به این دست از ادراکات چگونه است؟ آیا قرآن بر امکان و وقوع فرا آگاهی مهر تأیید زده؟ یا اینکه امکان و وقوع آن ها را مردود شمرده؟ یا اینکه در خصوص آنها سکوت اختیار کرده است؟ (قرآن و روانشناسی، 1386، ص 42) مقاله ی حاضر، پژوهشی است جهت دریافت و ارایه ی پاسخ به سؤالات فوق که با مراجعه مستند و موردی به آیات قرآن کریم و تحلیل محتوای آنها، به این موضوع خواهد پرداخت.
(ابن سینا، 1384، ص 7) ٣- نیروهای فوق حسی، فرا آگاهی و انواع آن: چنان که گفتیم افزون بر دریافتهای حسی، در دو قرن اخیر، نوع جدیدی از ادراک مطرح شده است که ذهن بسیاری از اندیشمندان حوزه های مختلف علمی را به خود معطوف کرده است.