چکیده:
بیگمان مهمترین اصل لازم جهت مدیریت کلان دستگاههای فرهنگی، ساماندهی آنهاست. نخستین گام در راه ساماندهی دستگاههای فرهنگی تدوین مبانی، اصول، نقشه راه و ایجاد بینش و درک مشترک از هدف است. ساماندهی دستگاههای فرهنگی عبارت از انسجامبخشی دستگاههای فرهنگی در قالب نظام فرهنگی از طریق اصلاح نقشها و کارکردها و تحول در ساختارها و تنظیم روابط و مناسبات بین آنها، در جهت افزایش بهرهوری و کاهش تعارضهای کارکردی است. زمانی که مجموعه دستگاههای فرهنگی کشور در تعامل با مجموعه دستگاههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی کشور و جهان دیده شوند و نقش و وظیفه هر یک از دستگاهها در تحقق اهداف کلان فرهنگی - نقشه جامع فرهنگی کشور- مشخص گردد، نظام جامع فرهنگی کشور ترسیم شده است. هدف این مقاله تبیین الزامات ساماندهی مساجد در نظام ج.ا.ا. است. این
خلاصه ماشینی:
"تعیین راهبرد برای ارتقاء و تحول در مدیریت مسجد برای تعیین راهبرد برای ارتقاء و تحول درمدیریت مسجد لازم است که در مرحله نخست بدانیم مسجد در یک نظام تبلیغ جامع اسلامی معنا پیدا میکند که شامل عبادات، پرداخت وجوه شرعی، حفظ شعائر، توجه به ایام مقدس، و از همه مهمتر به عنوان یک مرکز فرهنگی با محوریت روحانیت است و در مرحله بعدی اگر میخواهیم در شرایط امروز مساجد را احیاء کنیم و آن را مرکز تعامل مردم با عالمان دینی قرار دهیم، بویژه مکانی برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان، باید بسیاری از خدماتی که دولت عرضه میکند، حول محور مساجد سازماندهی شوند تا زمینه پیوند دین و زندگی فراهم شود؛ مانند مشاوره خانوادگی، مشاوره تحصیلی، مشاوره اشتغال، خدمات ورزشی، خدمات آموزشی، فعالیتهای هنری و ...
مدیران دستگاههای فرهنگی اصلی ذیربط (9 دستگاه شامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، وزیر آموزش و پرورش، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی- هنری مساجد و سه نفر از شخصیتهای حقیقی از ائمه جماعات و محققین به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی) باید به صورت شورای سیاستگذاری که در رأس آن نماینده مقام معظم رهبری قرار دارد، این حوزه را راهبری نموده و برنامههای کلان این حوزه را تدوین و تصویب کنند."