چکیده:
هدف: پیشرفت های اخیر در علوم اعصاب نشان داده اند که افراد می توانند از طریق آموزش شناختی مغز شان را جهت بهبود توانایی های شناختی نظیر حافظه کاری و توجه آموزش دهند. از سویی دیگر، مبتنی بر مدل دروازه توجه، درک زمان نتیجه فرایندهای شناختی مثل توجه و حافظه کاری است.
روش: با در نظر گرفتن موارد بالا، ابزار تقویت بازتولید زمان در قالب بازی به منظور بهبود این فرایند شناختی طراحی و ساخته شد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اولیه تاثیر بازی ساخته شده روی عملکرد بازتولید زمان بود. بدین منظور، در چهارچوب طرح تک آزمودنی(A-B) تعداد ٤ آزمودنی (٦ – ١٢ ساله) مورد بررسی قرار گرفتند. عملکرد آزمودنی ها در تکلیف بازتولید زمان در چهار مرحله ارزیابی شد: ١- مرحله خط پایه، ٢- حین جلسه های آموزش، ٣- بلافاصله پس از اتمام جلسه های آموزش به عنوان پس آزمون و ٤- سی روز پس از مرحله پس آزمون به عنوان مرحله پیگیری. برای همه ی آزمودنی ها اندازه اثر با روش d کوهن و PND محاسبه شد.
یافته ها: باوجود تاثیر مداخله برای برخی آزمودنی ها، نتایج کلی تغییرپذیری زیادی نشان داد. علاوه بر این، عملکرد آزمودنی ها در تکلیف بازتولید زمان با عملکرد آن ها در جلسه های آموزش مقایسه شدند تا انتقال اثر بهبود در بازی به تکلیف ارزیابی بررسی شود و نتایج این مقایسه نیز نشان داد که تاثیر آموزش متغیر است.
نتیجه گیری: احتمالا تغییرپذیری برای انتقال اثر به دلیل تفاوت در ماهیت ابزار ارزیابی و آموزش بود. این یک مطالعه اولیه برای بررسی نحوه اثر آموزش ادراک زمان از طریق بازی بوده و مطالعه های بیشتری برای نتیجه گیری نیاز است.
Introduction: Novel findings in neuroscience have suggested that individuals may strive to train their brains to improve their cognitive abilities including working memory and attention. On other hand، according to the Attentional Gate Model (AGM)، our perception of time roots in cognitive processes such as attention، working memory.
Method: Taking the above into consideration، in order to improve such cognitive processes، a time reproduction training tool in the form of game was designed and developed. The purpose of this study was to primarily examine the effect of our designed game on time reproduction performance. To this end، in the framework of single subject (A-B) design، 4 subjects (6-12 years old) were enrolled. Subjects’ performance in time reproduction task was measured during four phases including baseline، during training، immediately after the training as a post-test and 30 days following post-test as a follow– up. Effect sizes (Cohen’s d) and (PND) were calculated in all subjects.
Results: Despite the intervention effect for some subjects، overall results suggest a large variability. Furthermore، performance in reproduction task and performance in training sessions were compared to examine whether improvement on training transferred to performance.
Conclusion: We argue that variability in effect transmission might refer to differences in the nature of training and assessment tools. This was a pilot study to test the impact of time perception training by means of a game training and continued research is required to conclude on such an effect.