چکیده:
مقدمه: اختلال استرس پس از ضربه یکی از اختلالات مهم روانی است که میتواند تاثیر منفی زیادی بر زندگی افراد بهجای گذارد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی معنا درمانی گروهی کوتاه¬مدت بر کاهش اختلال استرس پس از ¬ضربه صورت گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه ایثارگران اداره آموزشوپرورش اسلامآباد غرب به تعداد 140 نفر بودند که بهوسیله پرسشنامه PCL-M، 93 نفراز افرادی که دارای اختلال استرس پس¬ از ضربه بودند مشخص شدند. سپس به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرارداده شدند. برنامه درمانی طی 9 جلسه 120 دقیقه¬ای و در مدت 5 هفته برای گروه آزمایشی اعمال گردید. ابزار اندازهگیری داده¬ها در این پژوهش پرسشنامه تاثیر پیامد رویداد IES-R بود که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) و با استفاده از نرمافزارSPSS 19 انجام شد.
نتایج: یافته ها نشان دادند که F مشاهدهشده از نظر آماری در سطح (0/05>p) معنادار است و بین میانگین نمرات بیش برانگیختگی (371/496=f و p0/001 ) ،کاهش نفوذ پذیری افکار (1/255=F و 0/001=P ) و مولفه اجتناب (461/941 =F و 0/001= p) بین گروه ها تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث: یافته های این پژوخش بیانگر آن است که اجرای مداخله معنا درمانی می تواند در کاهش اختلال استرس پس از ضربه در ایثارگران موثر باشد . بنابران در نظر گرفتن و اجرای این مداخله در ادارات متفاوت می تواند برای ایثارگران مفید باشد.
Introduction: Post-traumatic stress disorder is a
major psychiatric disorder that can have a great
negative impact on the lives of people. The present
study has been conducted to examine the effect of
short-term group Logotherapy on the reduction of
post-traumatic stress disorder.
Method: This study is practical in purpose,
descriptive in nature and methodology and semiexperimental
with an experimental group and a
control group. The study population consisted 140
Veterans of Education Department in Western
Islamabad; Using PCL-M questionnaires, patients
with PTSD were identified, 93 of which had PTSD;
then through the sampling method, 30 subjects were
selected and were randomly assigned to experimental
and control groups of 15 in each group. Health
education program was applied for 9 sessions of 120
minutes and for 5 weeks. Measurement instrument
data in this research was the questionnaire of the
influence of the outcome of the event IES-R which
was used both in the pre-test and the post-test. Data
analysis was performed through multivariate analysis
of covariance and through SPSS software.
Results: Results showed that the F observed is
meaningful in the level (P<0.05) and there are
significant difference in the mean scores of emotional
arousal (F =496.371 and P=0.001), Reduce the
permeability of thoughts (F=1.255 and P=0.001) and
avoidance component (F=461.961 and P=0.001)
between the experimental and control groups.
Discussion: The study results suggest that applying
the intervention of logotherapy can reduce PTSD in
veterans. Therefore, taking and implementation this
intervention in different institutions could be useful
for veterans.