چکیده:
فکر گفتگو با علامه مرتضی عسگری از ماهها پیش در دستور کارمان قرار داشت.بلافاصله هماهنگیها را شروع کردیم ابتدا باید قبل از فیض حضور کتابهای ایشان را برای بهرهگیری از زلال معرفت ناب این مرزبان عقیدتی و فکری شیعه مطالعه میکردیم.تصمیم داشتیم این میزگرد را برای شماره ویژهنامه امام علی(ع)آماده کنیم،اما به رغم همه تلاشهایی که انجام دادیم،این گفتگو به شماره قبل نرسید. از سوی دیگر علامه عسگری از وضعیت جسمی مساعدی برخوردار نبودند و به همین دلیل هماهنگ کردن با دیگر افراد شرکت کننده در میزگرد کار سادهای نبود.هر چه بیشتر تلاش میکردیم کمتر نتیجه میگرفتیم،اما دست نکشیدیم. برای انجام این کار از همکاری دکتر عسگری فرزند ارشد علامه عسگری بهره گرفتیم و با تماسها و مزاحمتهای مکرر برای ایشان توانستیم زمینههای انجام میزگرد را فراهم کنیم. آقای جاویدان نیز یک روز تا عصر پابهپای ما حضور داشت و در طرح پرسشها و هماهنگی برای میزگرد کمک زیادی کرد. از دیگر سو بنا به دلایلی زبان مصاحبه زبان عربی انتخاب شد و نوارهای ضبط شده هم از چندان کیفیت مطلوبی برخوردار نبود،به همین جهت گروهی از همکاران را به کار گرفتیم تا آنچه در زیر میآید را پیش روی شما خوانندگان فهیم کیهان فرهنگی قرار دهیم.تا که قبول افتد و چه در نظر آید.
خلاصه ماشینی:
"از استاد تقاضا داریم با توجه به مطالعات زیادی که در تاریخ اسلام داشتهاند،برایمان بفرمایند که انتقال تعالیم پیامبر(ص) به حضرت علی(ع)در مجالس چگونه صورت میگرفته است؟ علامه عسکری:مجالس تعالیم و دیدارهای منظم امیر المؤمنین(ع)با پسر عمویش رسول خدا(ص)برای فراگیری دانش از آن حضرت به تفصیل در کتب روایی آمده (به تصویر صفحه مراجعه شود) است.
حجت الاسلام و المسلمین جاودان:استاد ممکن است مواردی از این عمل را ذکر بفرمایید؟ علامه عسکری:بله،مصادیقی را عرض میکنم از جمله اینکه ابو بکر به اصحاب پیامبر(ص)گفت شما از پیامبر خدا احادیثی را نقل میکنید که در آن اختلاف دارید و مردم بعد از شما بیشتر اختلاف میکنند پس از پیامبر خدا(ص)چیزی روایت نکنید و اگر کسی از شما چیزی پرسید بگویید بین ما و شما قرآن هست و قرآن ما را کافی است حلال آن را حلال و حرامش را حرام شمارید یا در«طبقات ابن سعد»آمده است احادیث در زمان عمر زیاد شد.
حضرت امیر(ع)در زمان حکومت خود تفسیر قرآن را که از پیامبر(ص)فرا گرفته بود در ضمن خطبههایش برای مردم بیان کرد و تابعین از اهل کوفه این تفاسیر را از آن حضرت شنیده و بعد برای دیگران روایت نمودند.
پروردگار عالم چنین پیش آورد که زیاد از ابو الاسود بخواهد علم نحو را که او از استادش حضرت امیر فرا گرفته بود به دیگران تعلیم دهد و این علم به واسطه دستگاه حکومت دشمن امام علی در کشور پهناور اسلام نشر شود و بدین وسیله فهم لغت عرب عصر پیامبر برای همه آسان گردد."